Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Gäst Matrix

1,5 promille! och än har det bara börjat

Rekommendera Poster

Är om inte annat ett bevis på att den nya lagen inte fungerar i praktiken.. Hur vore d om Kustbevakning och Sjöpolis hade lite bättre rutinkontroller och syndes lite mer??? 

Sedan så höjer ja ett varningens finger, ja kommer nämligen att åka båt idag. Och ja kommer dricka en hel öl till maten och sedan åka båt hem från kobben... Konstigt nog räds ja varken polis eller höga stenmurar...

Nåja oavsett våra politikers pinsamma försök till att reglera oss Svenssons så kommer vi alltid att få läsa om sådant här... Och det har inget med lagstiftning eller lagtolkning att göra.. Det handlar om omdöme samt folks överlevnad i detta oroliga samhälle..

Gissar på att merparten av landets invånare är mer eller mindre halv alsikar om några år.. Vet redan flera som behöver minst en sup för att slappna av... Andra knaprar sömntabletter.

!!!MVH REXCO!!! Som tycker dagens samhälle och rättssystem inte är värt att ens pinka på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TunganKved, släng dig i väggen gnällkärring.

Just nu avslutat sil och potatis med nubbe och starköl.

Ungdommarna som tidirgare klassats som offer för idiotin att bjudas på alkohol av föräldrar valde mineralvatten til maten.  Nej tack till nubbe och starköl (de blev tillfrågade).

De kommer troligen senare ta ett par cider och någon öl, det är fest idag och då kan alkohol vara trevligt.

OBS mina ungdommar är nu 18 och 19 år och har tidigare druckit något glas vin, någon öl eller någon svagre drink tillsammans med oss, men inte ännu idag.

Gissar hur många med totalförbud hos sina ungdomar som ens vet hur de festar idag. asg. Undrar hur många föräldrar som ens får med dem på sitt midsommarfirande. En del kommer vakna imorgon utan att ens veta om vem de haft hos sig i natt. Stackare.

Vi äldre själva som även avnjutit en god 18 årig Highland Park Whiskey. Lite onyktra. Enligt eget omdömme så ska båten få ligga still.

Orsaken är nog inte bara alkoholen just nu utan att det blir mer under dagen men den viktigaste faktorn är att det just nu blåser 12-14 m/s WSW där vår båt ligger.

Sitter inte i båten utan i sommarbostaden.

Och till dig Matrix, en glad midsommar och se upp för blåsten för den verkar du ha fått för mycket av redan. Tungan

Till er andra skål och glad midsommar, för än så länge får man vara glad och festa i Sverige. Se upp så inte dysterkvistarna tar över.

::Harry::Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Tack för din omtanke Crapfish, min egen unge är 24 och har ett välbetalt jobb på Irland som IT-tekniker för Siemens. Han har alltid visat ett gott omdöme när det gäller alkoholen, aldrig kommit hem på fyllan. Så det verkar finnas hopp för den generationen iallafall.

Hoppas du får en fin midsommar du med. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott, verkar som det gått bra för dig också.

Inte alla som lyckas hjälpa sina barn in på rätt väg..

Denna midsommer verkar bli en av de bättre på många år med klarblå himmel och fint väder.

God mat och glada människor.

 

Ha det gott.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matrix

Det är att bra att vi har riktiga båtar och kan segla. Hållö anger just nu SW 14 m/sek och 16 i byarna. I det  häradet kan man ju knappast tala om för mycket vind. Det är ju egentligen perfekt segelvind.

Du seglar naturligtvis ifrån mig, men på en slörbog skulle jag nog inte bli allt för långt efter.Cool

Synd om dom stackarna som inte vågar sig ut pga att det blåser för mycket för dom och inget roligt kan dom ha i övrigt heller Skrikandes.

Jag fick i varje fall båten i sjön igår, efter vårutrustningen pluss lite annat fix som att flytta några bottengenomföringa mm. Om du seglar för bi mig får du tjoa. Du lär ju känna igen min båt. Masten bak i sittbrunnen.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 25 juni 2010 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matrix skrev:

Tycker inte du ska ta det som något hot. Jag skrev att om du kommer för nära mig i trafiken så att en olycka skulle ske OCH felet är ditt så gör det ont, jag bromsar inte i onödan då fordonet väger 60 ton och är 24 meter långt. Det finns redan de som har provat att knuffa på mig i trafiken och de fick lära sig den hårda vägen.

 

Nädu Matrix stanna du på vägarna och var din egen kung, för i skärgården passar du inte med den inställningen.

Nu tycker jag att vi lämnar vägarna åt dig och forsätter att tala om en fin midsommar helg som kommer med vackert väder i sikte, kom med tips på trevliga ställen med båtanknytning. Något minne etc.

Ha en trevlig midsommar med en mysig liten hutt till sillen.

Ännu inga dödsfall i skärgårdarna, men vägarna verkar farligheterna finnas så där verkar inte ansvar och omdöme finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Fiorina... dödsfall kom idag:

 

En dog i båtolycka

Sverige 26 jun 10:20

Vid 19-tiden på midsommaraftons kväll kapsejsade en båt med fem personer ombord i Karlskronas skärgård, uppger SR Blekinge. En 52-årig man ramlade i vattnet och han avled senare på sjukhus.

Olyckan inträffade utanför Bergudden. Räddningstjänsten larmades till platsen och när manskapet kom fram saknades en av personerna som hade befunnit sig på båten.

Efter 15 minuters sökande drogs 52-åringen upp ur vattnet. Mannen var medvetslös och kördes till sjukhuset i Karlskrona. Alla upplivningsförsök var förgäves och mannen avled.

Övriga fyra ombordvarande fördes också till sjukhus, chockade men utan fysiska skador. Den avlidna mannen kom från Kalmar län och de övriga fyra är hemmahörande i både Kalmar och Blekinge län.

Polisen misstänker sjöfylleri i samband med olyckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är källa till uppgiften om sjöfylleri?

Var är uppgifterna om att det är en båt som är klassad så nya lagen gäller?

Denna uppgift har jag hittat och anger att det INTE är sjöfyllerie

Ingen brottsmisstanke

Den omkomne var 52 år och hemmahörande i Kalmar län. Polisen betraktar händelsen som en olycka och misstänker därmed inget brott.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-omkom-i-batolycka-1.1128406

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TT. Olika källor, olika uppgifter. Sjöfylleri eller inte sjöfylleri får väl vidare utredning visa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon riktig länk till källan där det  står något om sjöfylleri eller hittar du på?

Flera tidiningar hänvisar till källan TT men ingen har med något om sjöfyller.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källan är SR Blekinge

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=3810266

Här finns även en ljudupptagning där inre befäl vid Blekingepolisen vid namn Hans Rundqvist.

Han uppger att samtliga i båten var påverkade av alkohol.

Därmed är även föraren av båten påverkad.

Båten en liten plasteka som tog in vatten på sidorna och detta är orsaken till att båten kapsejsade.

Finns inget som uppger något om maxfart på båten men uppskattningsvis så är farten hos plastekan lägre än 15 knop varmed nya lagen är verkningslös

Däremot så fungerar sjölagen ypperigt.

Idioterna (får kalla dem det) bar ingen av dem flytväst. Ge sig ut med liten skitbåt utan flytväst. Dessutom onyktra. Bristande omdömme.

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det här var sorligt jag lider med anhöriga och kära.

Det kanske är så att man söker sig till den här storleken på båt när dom har tagit några järn, för där kan man klara en högre gräns, men sjösäkerheten blir mycket sämre det visar bara denna olycka. Jag tycker att denna olycka visar ännu klarare hur dum lagstiftningen är utformad = helt vansinigt.

Nä omdömme och ansvar är mycket bättre än lagar och straff. Jag tycker att det har blivit respektlöst vad gäller lagar och straff, frågan är om det gagnar någon och blir bättre?

Utbildning och sunt förnuft.

Det finns alltid någon som missköter sig bland så mycket båtar, jag tycker att det ändå händer ganska lite bland så många båtar en midsommarafton. men vi har väl inte facit ännu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...