Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
jonizen

tändningslås byte från gammalt till nytt!

Rekommendera Poster

Hej! det är så att jag köpte ett nytt tändningslås från kjell och company för vårat gamla försvann nycklarna till, vi bytte motor och fick då inga nycklar.

 

problemet är att det är jätte svårt att koppla..

någon kan kanske hjälpa mig?

bifogar en bild hur den gamla ser ut och skriver hur den nya ser ut.

 

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36137&path=

 

nya med schema

http://www.nelco.se/infobase/ROX_StreamFile.php?id=3526&log=1

 

skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

 

MVH jonizen



Senast ändrad av jonizen | 24 juni 2010 | 23:48

post-10015257-1394236409,7652_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är ju inte likadana så vad göra? Choke och magneto saknas på det nya. Magneto borde vara sladden från generatorn och den måste till batteriet på något sätt. Kanske kan kopplas direkt till batteriet? Choke finns inte så då får du väl fixa en extra knapp för det. Solenoid och start är samma. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tropr jag at det hänger ihop.

Magneto sluter till jord då motorn skall slås av. Passar motorer med magnet eller CDI tändning t.ex. utombordare. Denna anslutning saknas på det nya låset och det går alltså inte att använda till utombordare som har CDI, vilket de flesta har.

ST = Solenoid
IGN = Ignition circut
BAT = B
ACC  = Har ingen motsvarighet

Till det nya låset behövs ingen jord (minus) eftersom det saknar Magneto funktionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är intressant att ni hjälper en person hur man kopplar ett tändningslås och som gör sitt första inlägg här på MG. Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en Mekonomen i närheten kan dom ta hem det rätta låset åt dig, om du beställer på förmiddagen har dom det på eftermiddagen dagen efter. Fraktfritt. Ta med art.nr så är det klart direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det finns en viss risk att det är stöldgods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, för mig är tändningslåset stöldskydd i så liten grad att jag inte ens tänkte tanken, men det är ju sant. Samtidigt som att det känns långsökt att man skulle regga sig här för att finna den kunskapen, torde väl finnas någon i ens brödraskap som utfört manövern åt båda håll .-)

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan ju skruva loss gamla låset och gå till en låssmed och göra en ny nyckel funkar till bilen i allfall en del lås strår det ett nummer på så kan man beställa ny nyckel som reserv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, missade att jag fick svar på inlägget! Ser direkt ett störande inlägg om stöldgods?! Jag kan ge dig motornumret om de nu skulle vara så, och kan påvisa fullt ägande av motorn. Jag hade ingen nyckel till motorn då min farfar som ägde båten, gick bort och därav försvann nycklaran efter diverse bråk i familjen, i dödsboet.

 

visste inte att man kunde få tag på ett original så billigt :D

hade nämligen ett sådant tändlås sen tidigare, men det ska fungera då jag har en evinrude 40 hk 73a utan cdi.

 

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Mariner /yamaha, är det någon som vet hur jag skall koppla in kablarna?

 

Svart  gul  röd blå vit brun?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...