Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Terrafobica

Volvo Penta D1 - 20

Rekommendera Poster

Hur många här har den motorn?  En trevlig motor som VP köper in av perkins och målar grön.  Perkins å andra sidan köper in motorn från Shibaura så egentligen är det en japanare.  Men frågan gäller färskvattensystemet.  Jag har haft motorn i tre år nu och funderar allt oftare på varför VP inte satt i någon offeranod i systemet.  Så här står det i instruktionsboken:

För att undvika galvanisk korrosion har motorn försetts med en unik elektrisk isolering

Jag vet att det finns sådan utrustning, men jag vet också att de kan upphöra att fungera.  Själv tror jag att anledningen till detta är att motorerna helt enkelt håller för länge i våra båtar, bättre då att låta dem rosta sönder lite snabbare.  Själv tänker jag borra upp ett hål i värmeväxlaren, gänga upp hålet och skruva i en anod, någon annan som gjort så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med dom på båtmässan och den unika elektriska isoleringen består bl.a. i att man lagt in plastisolering mellan drev och motor, dvs motorn ska inte ha någon elektrisk förbindelse med saltvattnet. Kanske gör det offeranoden helt överflödig.

Jag har en 2002, sötvattenkyld, och enligt servicehandboken så tar man bort offeranoden när man konverterar dessa från saltvatten till sötvattenkylning. Så även utan plastisolering mot drevet verkar det fungera utan offeranod (hmmm, det har i alla fall fungerat bra i 17 år). Du borde alltså vara i ännu bättre läge än jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...