tfrisk 1 Postad 23 Juni , 2010 Hejsan! Hur brukar man mata 24 V bogpropeller med just 24 V? Seriekoppla två batterier eller ett fetingrelä som fixar seriekopplingen? Undrar då vi håller på att felsöka dylik installation - och endast svaga klickningar hörs från ett gäng små relär... /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 24 Juni , 2010 Lösningen med ett fetingrelä som seriekopplar batterierna har jag sett på en MB lätt lastbil- då var startmotorn på 24 v men elsystemet i övrigt på 12 v. Den lösningen borde inte fungera på en bogpropp då du ju vill kunna köra bogproppen med motorn igång- förrutsatt att övriga elsystemet är på 12 v. Du skriver inget om spänningen på elsystemet i båten i övrigt, är det på 24 v så ligger batterierna i serie hela tiden, har du en sep. 24 v generator på motorn bara för bogproppsbatteriet så gäller samma sak. Roger Edit:stavfel Senast ändrad av PCP-Roger | 24 juni 2010 | 08:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evita10 0 Postad 24 Juni , 2010 Systemet för övrigt är 12v med 4st fetingbatterier på förbrukningssidan och så ett startmotorbatteri som är separerat /Conrad Senast ändrad av evita10 | 24 juni 2010 | 11:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 24 Juni , 2010 Lite svårt att förstå hur det hela ska fungera, om du har ett relä som seriekopplar förbrukningsbatterierna när du kör bogproppen så får ju all övrig utrustning 24 v samtidigt alt. så kopplas all övrig utrustning bort samtidigt som batterierna seriekopplas- inget alternativ är speciellt lyckat- Det är inte bara så att det har monterats en 24 v bogpropp. där det skulle varit en 12v- därav klickandet, motorn går helt enkelt inte igång på 12 v????? Roger Edit. När jag tänker efter lite så kan ju faktiskt 1 eller 2 av batterierna läggas i serie mot bogproppen med ett relä och övrig utrustning ligger kvar på 2 alt. 3 batterier med 12 v. Men det krävs ju som sagt ett rejält relä-borde inte vara så svårt att hitta det. Senast ändrad av PCP-Roger | 24 juni 2010 | 13:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Juni , 2010 Är alla förbrukningsbatterier permanent parallellkopplade till att böja med? Eller sitter det något relä där som eventuellt kopplar om dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 24 Juni , 2010 Det här blir ju duktigt komplicerat med dyra reläer (allt kan krångla...) och risken för felfunktion. Min idé är att montera en extra generator på maskin som ger 24V. har du dieselmaskin(er) räcker Biltemas gott, annars gäller gnistfri (Dyr) EDIT: jag tror inte ett fetingrelä räcker! Du måste ju bryta parallellkabeln mellan förb.batt oxå! En bogis drar sjuka mängder ström och att köra denna ampere över ett relä vilket det än må vara lär resultera i brand..? En bog på 2kW och 24V drar 83A. Vilket relä klarar det... Senast ändrad av bearcat | 24 juni 2010 | 13:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Juni , 2010 Jodå det finns relä, även om vi kanske istället skulle kalla dom kontaktor, till bogpropellrar. Det sitter en stor kontaktor i min båt till bogproppen. som i sin turs styrs av ett par små reläer i kontroll enheten. Men det är helt rätt att strömmarna blir flera hundra amp så det skall till rejäla saker. Det borde vara lätt att hitta detta i närheten av bogpropellern eftersom den oftast sitter i närheten. Vad är det för bogpropeller?? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser