Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
newnoseharbour

MD3B - hur lura ner olja i pumpen?

Rekommendera Poster

Har i några tidigare inlägg berättat att jag tagit över min fars båt.

Den är utrustad med en VP MD3B, en nyrenoverad sådan eftersom farsgubben råkade ut för ett motorhaveri för fyra år sedan.

Problemet nu är egentligen att motorn även stått still sedan renoveringen vilket nu orsakar ett och annat problem...

 

Varningslampan för oljetrycket lyser envist. Ett tips från en tidigare ägare av båten var att manuellt skruva bort pumpen, fyll den med olja och återmontera den sedan.

 

Jo men visst....

Lossade pumpen i förrgår, men pga att svänghjulet sitter där det sitter så får man inte bort pumphuset - man måste klura ut något smart sätt att kunna smyga i olja ändå. Dvs då den är losstagen men sitter lite på trekvart nere vid svänghjulet.

 

Någon som kommit på någon smart lösning på ett dilemma likt detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla samtidigt att kulan och fjädern till backventilen inte kärvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, förmodar att du har kollat att pumpen inte ger olja ?

Så att det inte bara är oljetryckskontakten som är sönder, extremt dåliga oljetryckskontakter på dom motorerna.

Olja kan du fylla med en oljekanna, spruta in vid oljefiltret oljetryckskontakten, i oljerör, finns flera ställen.

Att kolla kulan o fjädern är en bra ide.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och inte minst tack för svaren!

 

Ny kontakt är beställd (samtidigt som en viss cirkulationspump för sötvattenkylningen). Den som sitter på motorn nu är visserligen ny men hör hemma på en MD17C....

 

Kulan och fjädern? Sitter de i pumphuset? Om de gör det så hur kollar man dem? Jag får ju inte bort pumpen pga svänghjulet.... (har i och för sig inte provat med våld ännu)

 

ok...vi kör ytterligare en edit....

 

Jo.... Hur kollar man att pumpen ger olja? (jag har inte kollat det).

Hittade bara ett tips bland båtpappren där det stod att det ibland kunde vara svårt att få upp oljetrycket i motorn efter vintern - Lossa pumpen och fyll den med olja.

 



Senast ändrad av newnoseharbour | 24 juni 2010 | 09:37



Senast ändrad av newnoseharbour | 24 juni 2010 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa oljefiltret och kör med startmotorn. Kommer det olja då så är pumpen ok.

Lycka till.

ps, skaffa en verkstadshandbok så får du alla svar där. ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej min vän!

Det räcker ju att du får av locket till pumpen, reduseringsventilen för oljetrycket kula med fjäder sitter innanför locket.

Att pumpen ger olja brukar jag kolla genom att ta av en ventilkåpa och se om det kommer olja i hålet på vipporna.

Att cirkulationspumpen är till en MD17 har ingen betydelse bara den funkar, men om jag inte missminner mig så lät den som en tröska.

Med stort deltagande på distans Kalle

Kom att tänka på att det nog är så att packningen till locket är i olika tjocklekar för inställning av oljepumpen så du får vara rädd om packningen.

Återkommer om inställningen av oljepumpen vid senare tillfälle om du vill och jag hittar i mina manualer.

samma Kalle



Senast ändrad av Pentax | 24 juni 2010 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Kalle,

 

Jag var kanske aningen otydlig.

 

Oljetrycksgivaren eller kontakten som jag med visst våld skruvade i motorn för ett par veckor sedan är till en MD17C.

Jag har nu köpt ny givare (till en MD3B) samt en ny cirkulationspump för sötvattenkylningen. Drevia var hypersnabba med leveransen och jag kunde hämta ut dem från posten igår.

 

Idag blir det sedvanligt midsommarfirande med släkten på landbacken (Torö). Framåt söndag när man är människa igen får det bli en ny meckarrunda i båten. (Den ligger just nu fem mil hemifrån).

 

Trevlig midsommar på dig, och det gäller givetvis alla er övriga med!

 

//Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en uppdatering.

 

Det blev inget båtåkande i sommar.

Visst, båten kom i sjön för första gången sedan -04 men sedan tog det stopp! Jag lyckades aldrig få ordning på oljetrycksproblematiken. Idag åkte båten ånyo upp på land igen, vilket i och för sig känns skönt eftersom den senaste veckans friska vindar ställt till det rejält. Båten ligger normalt vid boj och kättingen stack när det blåste som värst. Inga skador dock eftersom välvilliga båtklubbskamrater larmade direkt.

Oljepumpen ja.... Jag gjorde några försök med att lossa locket till oljepumpen för att manuellt fylla det med olja. Försök ett blev helt misslyckat - fick inte i tillräckligt med olja. Försök två - desto bättre, men då slutade det med att jag fick in vatten i oljan. Då det var glykol i kylarvattnet ville farsan spola igenom motorn med olje/fotogen blandning - sagt och gjort. Efter det har jag inte gjort något mer försök.

Farsan vill nu lyfta ur motorn för att på så sätt komma åt oljepumpen (svänghjulet måste bort). Själv är jag inte lika het på den lösningen....ännu. Har tänkt mig något ytterligare fylla på olja i locket operation innan det. Vill även försöka känna lite mer på kulan och fjädern som det tipsades om tidigare i tråden.

 

Thats it för nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...