rool 3 Postad 23 Juni , 2010 Hej! Har idag bytt toppar på min båtmotor, oh skall byta motorolja imorgon. Nu har jag redan glömt bort vilken sorts olja jag använde i höstas vid bytet, men min fråga är, skall jag använda mineralolja eller syntet? Jag har en OMC V8 -88. Tack på förhand! /rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 24 Juni , 2010 Hej, Då spisen är från -88 rekommenderades säkert SAE 20-40 Mineralolja till den i instruktinsboken. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 24 Juni , 2010 Använder auktoriserade verkstäder annat än helsyntetiska oljor idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Juni , 2010 Absolut ! Det är vanligt med mineralolja till dieslar. Ta tex volvo penta som rekomenderar olja i CD kvalitet för ganska nya maskiner. CD kvalitet är ju en ganska låg kvalitet och deras olja som dom har i blå dunkar är ju mineral. Men på forumet verkar det ibbland som om det är viktigast vad det står för fabrikat på flaskan än vilken kvalitetsdeklaration oljan har så man vågar knappt uttala sig här i detta ämne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AddeUa 0 Postad 25 Juni , 2010 Skulle nog använda mineralolja då motorn börja bli till åren både del o helsyntet e en så pass fin olja så risken e att den löser upp gammla olje rester i motorn som täpper igen olje kanaler. o den har säkert gått på minerolja förr men har man kört på syntetolja hela tiden så e de inget problem att köra på syntet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Juni , 2010 Syntetolja är de flesta fall grupp III oljor dvs inget annat än höggradigt renad mineralolja, som betecknas syntetolja, då den har liknande egenskaper. T.ex. att viskositeten är mindre temperaturberoende, dvs högt viskositetsindex VI. Att rekommendera mineral framför syntet är lite detsamma som att säga att motorn mår bra av lite skit i olja. Detta är dock kanske att uttrycka sig lite för drastiskt, de flesta motorer som inte kallstartas under mycket varierande temperaturförhållande, som t.ex. en bil, klarar sig lika bra med en ren grupp II mineralolja. Att syntet i grupp III skulle lösgöra mer skit än än en grupp II mineralolja är en skröna. Det som skiljer är att basoljan i en grupp III syntet är mer tempstabil än motsvarande grupp II mineral och därför kräver mindre tillsatser för att få de egenskaper som efterstävas. Om Grupp III fulsyntet är vanliga så är äkta syntet i grupp IV ich V ovanliga. Mobile One är dock i grunden en grupp IV och Redline säljer en äkta syntet i Grupp V. Som kuriosum kan nämnas att Mobile hade invändningar mot att Castrol (BP) kallade sin Grupp III för syntet och stämde bolaget. Mobile förlorade målet då rätten tog fasta på att syntet syftade till egenskaperna snarare än hur oljan tillverkats. Senast ändrad av guestsson | 25 juni 2010 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 25 Juni , 2010 Tack för svaren grabbar! Jag har beslutat mig för att köra på mineralolja, tror det var det jag bytte till i höstas oxå. Har ni inget att göra, läs gärna mitt senaste inlägg om bytta toppar, men går inte ändå!! Ser fram emot lika bra svar där oxå:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 25 Juni , 2010 Syntet eller mineral spelar garanterat ingen som helst roll, den som kan påvisa att de har haft ett motorhaveri pga att de körde med mineral eller syntet finns inte. Dock så leder mineralolja bort värme bättre och därför är den lämplig i dieselmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Juni , 2010 Dock så leder mineralolja bort värme bättre och därför är den lämplig i dieselmotorer. Kan du belägga detta påstående. Googlade på heat transfer syntetic motor oil och hittade ingen info som stöder detta, men däremot motsatsen. Gjorde ingen djupare analys. Värmetransporten beror huvudsakligen på hur stort oljeflödet är. Om viskositeten är densamma så blir flödet och värmetransporten densamma. Värmekapaciteten (J/kg K) skiljer nog inte så mycket mellan mineral och syntetoljor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 26 Juni , 2010 Jag har hört att en syntetisk olja snabbare släpper från metallen som sän blir mer känslig för kondens. Det skulle ju kunna vara en skillnad om motorn står still längre perioder, men ingenting jag vet något om utan endast hörsägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Juni , 2010 Det är så roligt att läsa alla dessa tyckande om oljor som cirkulerar på alla forum oavsett om det är bil, båt, mc, lantbruksmaskiner eller lastbilsforum. Men för er som har en Yanmar motor i båten kanske skulle läsa detta serviceblad från Yanmar först och sen bestämma vilken olja ni skall köpa. http://www.yanmar.se/Portals/0/docs/yanmar_olja_glykol.pdf Det intressanta är att det nog inte är så olikt andra marinmotortillverkares krav. Något annat som är intressant är att mineraloljebasolja i grupp 1 och 2 dvs rena mineraloljor står för mer än 85 % av världens motoroljor. Undrar i vilka motorer man häller denna eftersom alla användare och tillverkare verkar förespråka syntetoljor före mineraloljor. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni , 2010 Även detta är en skröna. Det gäller bara om man jämför dålig syntetolja med en bra mineralolja. Så dåliga syntetoljor tror jag inte finns i Sverige. Synthetics have a much higher film strength than petroleum oils, so it takes a lot longer for the oil to drain completely off your bearings and into your sump. http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html Det finns många som satt sig in i ämnet och skrivit om motoroljor på nätet. Det mesta på engelska, men här är en svensk referens för den som är intresserad.http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTOROLJA.HTM Man kan läsa mycket om detta, men slutsatsen blir ändå att en bra mineralojla duger alldeles utmärkt i de flesta båtmotorer. Syntet är oftast lite dyrare, utan att ge några speciella fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Juni , 2010 Syntet är inte bara dyrare utan direkt förbjuden/skadlig att använda i vissa marinmotorer, tex Yanmar. Helt enligt tillverkarens serviceblad. http://www.yanmar.se/Portals/0/docs/yanmar_olja_glykol.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni , 2010 Men varför, kan någon svara på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Juni , 2010 Antagligen inte Men helt säkert är att mineralolja är tillräckligt för en normal marindiesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Juni , 2010 Googlade runt lite på syntetiskolja och hittade ett frågeforum som OK/Q8 hade och när jag läste denna fråga och dess svar så höll jag på att skratta ihjäl mig. Om ett oljebolag bara kan prestera sådana svar så kanske det är lättare att förstå att den stora tilltron till dyra syntetiska oljor i stor utsträckning kan vara en direkt funktion av hur mycket reklam den troende har tagit åt sig. Här kommer det roliga: Fråga: Vad är en delsyntetisk olja och vad ska man ha den till? Antingen vill man väl ha mineral eller helsyntetisk? Svar:Nja. Den delsyntetiska oljan kan ju vara ett bra alternativ för dig som vill prova dig fram. Du kan- ske tycker att steget från mineralolja till helsynte- tisk olja är för stort och då kan en delsyntetisk olja vara en bra inkörsport till den syntetiska världen. Den delsyntetiska oljan är ju en blandning av vanlig mineralolja och syntetiska oljor. Med en delsynte- tisk olja i motorn får du helt klart bättre egenskaper än med en mineralolja, men det är fortfarande en bit kvar till den härliga värld som de helsyntetiska oljorna erbjuder! Herregud säger jag bara.................VILKEN HÄRLIG VÄRLD Senast ändrad av oceanis | 26 juni 2010 | 12:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 26 Juni , 2010 Tja, isåfall så rekommenderar Metso, en av världens största tillverkare av transmissioner helt felaktigt mineralolja pga just deras förmåga att transportera bort värme pga mineraloljans större molekylkedjor. Men fortsätt du och Googla...där finns säkert all världens sanningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni , 2010 Jag ser ingen motsättning i detta. Tråden avser motorolja och i en moter bidrar oljan till värmetransport genom konvektion. Oljan pumpas runt så dess värmeledningegenkaper spelar mycket liten roll. I en vanlig växellåda råder helt andra förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 26 Juni , 2010 Vänta lite nu, vad sa du? Att oljans värmeavledningsegenskaperi i en motor spelar liten roll??? Där bevisade du din okunskap i området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni , 2010 Nu blir lite av grundkurs i termodynamik, men alla kan ju inte förvänta minnas dessa elementa från fysiken. Värmetransport kan ske på tre helt olika sätt eller en kombination av dessa. Strålning, konvektion och ledning. Värme är en energiform, som liksom andra mäts i Joule. Strålning: Varje kropp med en temperatur över 0 K sänder ut elektromagnetisk strålning med ett våglängdspektra som beror av temperaturen. Det går på så sätt t.ex. att bestämma temperaturen i yttre rymden till ca 3 K och Klas i sjön säljer IR-termometrar som använder sig av detta samband mellan temperatur och våglängsspektra. Konvektion: är värmetransport genom att en vätska eller gas förflyttas från ett ställe till ett annat. Värmesystemet i ett hus och kylsytemet i en bil bygger på forcerad konvektion där en uppvärmd vätska transporteras från pannan/motorn till en eller flera radiatorer/kylare, oftast med hjälp av en cirkulationspump. På motsvarande sätt kan oljan i en motor transportera värme från de varmare delarna av motorn till de kallare med hjälp av det oljeflöde som drivs av oljepumpen. Ledning: Värmentransporten drivs i detta fall av en temperaturgradient. Transporten sker alltid från en högre temperatur mot en lägre. Fysikaliskt sker värmeledning genom molekylrörelse/vibrationer. I fasta kroppar kan även fria elektroner bidra, vilket är orsaken till att metaller med hög elektrisk konduktivitet också har goda värmeledningsegenkaper. Ex. koppar och aluminium. Mot denna bakrund vill jag gärna att du förklarar vad det är jag inte begripigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser