Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Victorzz

Kylning

Rekommendera Poster

Hej! jag har en utombordare som jag bytt impeller på men vet inte om kylningen fungerar som den ska.

Känns inte som det kommer lika mycket vatten ur skvallerhålet som det gjorde innan jag bytte impeller, sen när jag åker fortare ett tag och motorn varvar mer blir vattnet riktigt varmt så att man bränner sig på det om man håller kvar handen i 2-3 sekunder, ska jag göra någonting åt detta? tycker inte det verkar normalt. har även någon metallbricka ligger som jag tror föll ur motorn när jag tog bort växelhuset

tacksam för snabba svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet något om detta? körde en sväng i dag med båten och man måste nästan dra bort handen på en gång eftersom kylarvattnet bränns på en gång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Låter som om kylvattenröret från impellerhuset inte har hamnat på rätt plats.

När man delar riggen och drar den ner så följer kylvattenröret med ner oftast, antar att det gjorde det för dig med.

Och när man sedan återmonterar det så är det otroligt viktigt att det kommer på sin rätta plats igen.

Har varit med om vid ett tillfälle där detta vattenrör kom på sniskan uppe i motorn och motorn skar av överhettning.

Så det är nog bara att riva och hittar du inte felet där så kolla termostaten.

Mvh

Dennis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var extra noga med att kolla så att röret hamnade rätt så det borde inte vara några problem men man vet ju inte, hur vet jag vart termostaten sitter? Har en Mercury 50 hk från -80

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild på metallbricken som jag tror har suttit någonstans inne i riggen eller vid impellerhuset, någon som vet om den kan påverka något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som den ska sitta inne i impellerhuset, det ena hålet är för inkommande vatten och det andra är upp genom riggen....är inte säker (har innombordare), men det sitter nått liknande i min vattenpump.

Om brickan inte finns på plats tror jag impellern vispar runt det mesta vattnet i huset, och det blir inte tillräckligt för att kyla motorn.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termostaten sitter förmodligen på någon av sidorn av mororblocket.

Hittade en skiss kolla på den om det stämmer.

Brickan känner jag inte till men kolla på denna länk:

www.hansenracing.se/kataloger/marine8_177-188.pdf

Lycka till

Dennis

post-28694-1394236422,6488_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också att denna bricka ska sitta inne i impellerhuset, tytcker att det låter rätt!

Tänkte inte på det!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla svaren hittar dock inte på brickan på någon sprängskiss så vet inte vart den ska sitta??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alltså samma plats som nummer 21 på den här bilden? men det är ju sådant litet hål i brickan, förstår inte hur den ska få föras på växelstången som är mycket större och sedan ner i impellerhuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nek, då är det något annat. Du kanske skulle nämna dimensionerna och vad du har för motor.

Senast ändrad av guestsson | 04 juli 2010 | 17:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vilka dimensioner syftar du på? motorn är en mercy 50 hk från -80 4 cylindrig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...