Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
zach

kylskåp

Rekommendera Poster

Hej

Jag har installerat en kompressorkyl av  märke isotherm compakt.

Jag har  ett start,och två förbrukningsbatterier. Jag  hade batteriladdaren kopplad, och batterierna var fulladdade,och kylen fungerade som det skulle. Kopplade bort laddaren och åkte ut med båten (för motor, ca 1 timmas färd).

Sju timmar senare vägrade kylen att starta.Jag kollade på voltmätaren,och spänningen låg på ca 10,6v.Temperaturen i kylen var inställt på ca 8 grader,och omgivningens temperatur ca 22

Batterierna ligger på 75A st och köptes förra året och vårit underhållsladdade under vinter

Kylen är direktkopplat till den ena förbukare med en säkring,plus jag har en kontakt som jag kan bryta kontakten när jag vill.Jag misstänker att något är felkopplat.

Min generator på båten är på 35A.

Jag hoppas att jag kan få lite hjälp

mvh Zach

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är batteriet defekt

Senast ändrad av Rollen | 23 juni 2010 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till 99,9% kasst batteri

Edit: Rollen var sekunden före Glad

Senast ändrad av Westfjord26 | 23 juni 2010 | 20:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddar verkligen motorn båda batterierna? Dvs ser du att spänningen på förbrukningsbatteriet stiger när du startar motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Efter 1 timmes körning kunde jag konstadera att mätaren stog fortfarande på 10,6-11v.Dvs ingen laddning.När jag laddar med laddaren,då är vi uppe i 12,5v.Då jag kopplar på kylen då stört dyker spänningen.

mvh Zach

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...

Kass batteri och/eller en inte tillräckligt stark laddare i kombination med felaktig installation av elen.

Att spänningen störtdyker tyder på ett dåligt batteri.

Att förbrukarbatteriet inte får laddning tyder på att det inte är rätt kopplat mot generatorn.

Att laddaren bara ger 12,5V tyder på dåligt batteri och/eller dålig laddare/kort laddtid. Om spänningen störtdyker när laddaren är inkoplad och kylen sätts på tyder på samma sak.

Att spänningen i vila bara är 10,6-11V tyder på att batteriet är dåligt eller förstört av att vara urladdat för länge/för mycket.

I ditt fall tror jag man kan räkna bort kylen som felkälla men om du har eller kan låna en tångampere-meter kan du kolla förbrukningen på kylskåpet.

Ett tips kan också vara att kolla på Skyllermarks hemsida för råd om hur man kopplar.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har et kylaggregat som ditt. Det bruker 2,5A under drift, i mitt fall med 0-5 grader i boxen blir genomsnittet runt 1A. Så på ett dygn er förbrukningen 24Ah, hvilket ett 75Ah batteri lätt skulle handtera.

Med laddning från motorn skall batterispänningen vara 14V om batteriet skall bli nogorlunda fullladdat.

Hans-Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... det verkar som om du inte har batterierna kopplade på ett bra sätt.

Det påverkar laddning?

Det innebär också att du kanske till och med tar ut effekt från bara ett förbrukningsbatteri. Och batteriet var nog inte laddat fullt från början... om det är laddat bara till 70-80% så har du väldigt lite kapacitet!

Det innebär att du kanske bara kan köra kylen en kort stund innan batteriet signalerar att det är dött?
Åtgärd = Ladda batteriet separat så det garanterat är full-laddat, minst 24 timmar, och testa igen...

( tyvärr klarar inte standardbatterier att bli för urladdade så ev har du ett kört batteri MEN det brukar gå att få igång batterier igen... kör tills det verkar klart. Moderna laddare typ Ctek mfl är bättre än gamla )

Det andra blir att se över din krets för laddning. Kan du rita ett schema hur det ser ut i din båt så kanske kloka människor här kan se vad som ev inte är optimalt? Ha det bra i midsommar ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har skaffat som sort kyl, funkar bra. Men dock så har jag insett att det är viktigt med inkopplingen. Själv har jag det inte så bra. Går via panelen med säkringar och annat. Tappar 1,3 volt mellan batteri och kylskåpet när den är igång. Du bör mäta spänningen vid kylskåpet.

Jag trod att ditt problem är som dom andra säger här, att det är tok med batterierna eller inkopplingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...