Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sakkunnig

Lite svårstartad mariner 60hk 1986

Rekommendera Poster

Jag har en ganska svårstartad Mariner/Mercury på 60hk från 1986. När den väl startar så går den utmärkt. Jämn och fin tomgång och bra uppförande över hela gasregistret. När jag stänger av den och startar sedan omedelbart igen så är det inga problem. Om jag däremot har den avstängd 10-30 minuter och försöker starta igen så är den riktigt tjurig att få igång. Provar alla varianter med/utan gas med/utan choke mm. På ren envishet brukar den så småningom hoppa igång igen och då går den klockrent.

Det är fräsch soppa och ren tank. Bra slangar och nytt bränslefilter. Jag funderar nu på tändstiften. Det sitter ytgniststift i den här motorn. Det är BUZHW. Jag har läst att de har en tendens att bli sura. Kan man ersätta dessa med några alternativa stift? Någon som vet det?

Andra tips på varför motor kan vara svårstartad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som att något gör att soppan sugs tillbaka när den är avstängd längre tid.

Vaccum? Dålig soppapump? Luftläckage i anslutningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte på någon tillbakasugning från flottörhusen, det är närmast en fysikalisk omöjlighet om man funderar på saken.

Sökfunktionen är din vän B9HS-10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Ska prova B9HS-10 vid nästa tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel det ska vara B8HS elektrodavstånd 0,9

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

wanmar, är du helt bombis på det? I verkstadsmanualen står det BUZHW till min motor och inga alternativ nämns över huvud taget.

Vad är skillnaden på de du nämner och B9HS-10?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl servicemedelande är det den modellen med delade motor kåpor ,så ska de vara  ,skillnaden är att stiftet är varmare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...