Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
hawkeye6540

Avgasbälg utan dräneringshål

Rekommendera Poster

Hej.

Jag håller just på att byta bälgar på mitt 270 drev. Jag noterade att den nya avgasbälgen -som är köpt på Biltema- saknade dräneringshål. Jag vred och vände på bälgen flera gånger men kunde inte hitta något. Är bälgen feltillverkad eller kan man köra utan dräneringshål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hålet är för att vattnet ska rinna ur bälgen när båten tas upp på land, så det måste gå lika bra utan hål om man vinterkonserverar genom att köra glykolvatten genom systemet. då kan det ju bara bli liggande lite glykol i bälgen och det tar den ju ingen skada av.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålet ska ju monteras nedåt och det öppnas ordentligt när drevet fälls upp och bälgen sträcks ut så att vattnet kan rinna ut. Om drevet fälls upp i vattnet med en bälg utan hål kan väl vattennivån i avgassystemet stiga något. Om motorn är lågt monterad finns väl en lite risk för vatteninträngning i motorn men så små marginaler är det kanske inte frågan om. Är man orolig går det ju att göra ett hål eller köpa bälgar någon annanstans.

Senast ändrad av Stefan_L | 23 juni 2010 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas bälgar har varken dräneringshål eller klaffar... Hålen kan du själv lätt borra till, bara du vet vart du sätter hålen, så att du har dem nedåt så att vattnet kan rinna ut när du tiltat upp drevet Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...