Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
perlez

elmotor till jollen från Biltema

Rekommendera Poster

Hej! jag tänkte köpa en elutombordare till gummibåten. Det är saltvatten där jag kommer använda den och funderade då på biltemas för året ny elmotor. Är det någon som testat den och som har några kommentarer?

Hälsningar
Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Fladen marin elmotor till jollen för två säsonger sedan och den ser likadan ut som den från Biltema min funkar perfekt och den används i saltvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderingar på att köpa en elmotor till min gummijolle på 2,7 meter. Är det någon som har en uppfattning om vilken toppfart man kan förvänta sig?

Jag gissar ca 5 knop med en en vuxen i båten och motor med runt 15-18 kilos dragkraft med ett vanligt 12-volts fritidsbatteri, men någon som vet kanske har lust att kommentera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns olika stora elmotorer. Den jag har en Endura 36 ger max 0,5HKr och drar då 38A . Båten gör med den vid vindstilla 1,7knop. Med en 2 HKr Johnson gör båten ca 3 knop. Mätt med GPS.

Hur mycket gör jollen med 2HKr? Dra roten ur den hastigheten så har du ungefär vad du får för fart med en Endura 36 som sägs ge 36 pound dragkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Blev till slut en Minn Kota endura 30 till min flatbottnade 2.5m gummibåt. Till detta har jag två st 60Ah gelbatterier i en batterilåda. Lådan är dock så tung, 40kg, så jag lyfte ur ena batteriet så det blev mer hanterbart. Med två vuxna och ett barn, två år, så går båten inte snabbt, helt ok på maxgas men absolut inget för längre transporter utan snarare för körning in till stranden, närliggande kobbar och skär etc. Men det är coolt med en tyst motor! När jag kör själv gick det betydligt snabbare. Dock så skulle jag absolut inte vilja ha en mindre motor utan helst gått upp en storlek. Det spelar säkert roll vilken typ av jolle man har, flatbottnad eller v-bottnad.

Förövrigt är jag förbannad på att vädret i Göteborg konstant är 5-8 grader lägre än i Stockholm och Skåne. Men det kanske kompenseras av att vi har typ 10 m/s i blåst hela tiden....

Ha det gött därute!
Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...