Gubben 0 Postad 23 Juni , 2010 Hej. Jag och min sambo har köpt båt, eller håller på, via blocket. vi har ett muntligt avtal att båten är vår och pengarna är på väg. hon är ett renoveringobjekt och ligger i vattnet. vi vill ta upp henne på varv så fort som möjligt men vill fixa försäkting och motor innan. frågorna jag har är vilka försäkringsbolag gäller ifall man har en gammal råktrålare som båt? folksam vvissa försäkringsbolag är kinkiga över att täckna försäkring på gamla arbetsbåtar. sedan undrar jag ifall det räcker med ansvarsförsäkring när man ska landsätta båten?. vi måste få upp henne på land för lagning och inplastning. när vi gjort detta är chansen för helfösäkring stor men måste man ha båten helförsäkrad för att kunna lyfta!? Båtägarna innan hade bara ansvarsförsäkrat henne jag undrar också vilka man kan kontakta för serving av motor på plats? och hur mycket kan det kosta? enligt båtsäljarna funkar motorn men backslaget är pajat. de har inte satt igång motorn innan med andlening av att den var slut på soppa. min sambo säger att han fixar det men jag är skeptiskt. jJAG kan inget om varken motorer och båtar men vill lära mig. kan man be säljaren sätta på båtmotorn även efter att man muntligt sagt att man vill köpa henne (säljarna är rätt otrevliga vill jag lägga till) det jobbigaste med situationen vi har nu är att vi städat, slängt skräp och flyttat runt på saker i båten. bla batteriet! vi var tvunga att koppla ut batteriet till motorn för att tömma båtten på vatten. kan man göra detta innan man skrivit på kontrakt på att man äger båten? trots att man har ett muntligt avtal? jag är rädd att bli stämd av de tidigare båtägarna (som sagt de är otrevliga). de gav oss extranycklar till båten när va sa att vi ville ha båten. min sambo och jag vill ha denna båt och säljarna vill verkligen bli av med den. om det blir för mycket tjafs så känner jag mig osäker till köpet. det luktar inte bra! kan jag dra mig ut ur det muntliga avtalet utan att bli skadad/stämd? många frågor men jag har gått och funderat för mig själv aldeles för länge. hjälp av en annan kunnig vore fantastisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Juni , 2010 Varför ska ni köpa just den här båten? Utan att ha kollat om motorn fungerar, som läcker och behöver lyftas, som förra ägarna inte tycker är värd att försäkra ordentligt och är väldigt angelägna att bli av med. Vad menar du med plasta in? Är det skrovet kan du inte plasta in det innan båten är snustorr och det kan vara först nästa år om du tar upp nu. Du behöver bara ansvarsförsäkring för att ta upp henne. Vilket bolag har jag ingen aning om och om det finns någon som kan serva din motor är väldigt svårt att svara på då jag inte vet om du bor i Haparanda eller Ystad. Ta en funderare till. Kräv att få se att motorn fungerar innan ev kontrakt skrivs. Att soppan är slut är ett skitargument! Vill ni fortfarande ha båten så lycka till. Tänk på att renoveringar tar minst dubbel så lång tid och kostar dubbelt så mycket som man tror även om man är realist. Men det är kul att meka båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gubben 0 Postad 23 Juni , 2010 ursäkta min otydlighet. skrev allt tidigt innan jobbet började. jag menade inplasning av skrovet och vi täntke låta henne torka till våren. Båten står i stockholm, lilla essingen mer specifik. Kan man be säljarna testa motorn trots vårt redan muntliga avtal av att vi ska köpa båten. om motorn krånglar kan man avbryta köpet (trots munligt avtal) utan att bli stämd eller råka i rättslig trubbel? tack för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Juni , 2010 Många gånger är det kanske bättre att låta drömmar vara drömmar om man inte har en aning om vad man ger sig in på. Så länge man inte skrivit på nåt kontrakt och inte betalat några pengar så är det nog inget problem att avstå från en affär privatpersoner emellan. Har man betalat en handpeng, så mister man nog den om man inte fullföljer affären. Av det du skriver är det nog en bra investering för framtiden att förlora en ev laggd handpeng i detta fallet. Att köpa en gammal fiskebåt som behöver plastas och dessutom har en defekt motor är väl i det närmaste vansinigt. Det finns hur många skapliga båtar till salu som är värda att satsa på. Bifogar en länk till en annan tråd som handla om samma ämne. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=302958 tommy Senast ändrad av toaen | 23 juni 2010 | 18:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 23 Juni , 2010 vill du ha vettiga svar så måste du nog visa lite bilder på båten och tala om hur stor den är, vad är det för motor? backslaget funkar inte säger du.... varning det är riktigt dyra grejer du chansar med , plasta en gammal trålare är ingen lätt uppgift vad har du för budget och hur lång tid får det ta ? Har ni ingen erfarenhet av stora båtar så vill jag nog å det varmaste avråda en dylik affär. Det blir lätt en riktigt tung kvarnsten av en gammal trålare. Man måste nog låta förnuftet segra över längtan och känsla. skaffa en liten båt först och känn efter vad det egentligen är ni vill ha innan ni drar igång stora projekt , det är lätt att det bara blir en dröm vid drömmarnas kaj. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 563 Postad 23 Juni , 2010 Ställer mig, tyvärr, i skaran av andra båtägare här och säger: NEJ! KÖP INTE!!! Som andra också säger så är det ingen liten sak att ta upp och låta torka en större träbåt som sedan ska plastas. Inte nog med det, motor och backslag funkar inte och säljaren och ni kommer inte överens. Visserligen har ni lagt lite tid på att städa i båten men ta det som läropengar och sök annan båt som ni kan lära er på. En plastad träbåt är också svår att försäkra har jag hört. Vad gäller avtal så gäller ett muntligt avtal lika starkt som ett skriftligt (förutom vid köp av fast egendom). Men i det här fallet kan man hänvisa till köparens undersökningsplikt som ni har påbörjat och redan på ett tidigt stadium kan ni konstatera att objektet inte motsvarade era förväntningar. Jag vet inte vad säljaren har sagt om båtens skick men om han sagt att den är i gott skick har ni inget att frukta vad gäller det rättsliga enligt min mening. Kliv genast av köpet!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Juni , 2010 Dra er ur! DRA ER UR! Nu bums! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser