Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
dieselhog

230-115 volt omformare ger bara 55 volt???

Rekommendera Poster

Jag har lite problem med att få landströmmen att fungera genom en omformare på min Rinker 340 från 2001. Förhoppningsvis kan någon av alla er kloka människor hjälpa mig att få klarhet i vad detta kan bero på, så vi kan få lite ljus i kabinen Obestämd

Jag har provat med två olika typer av omvandlare, vilka båda normalt sett fungerar för i stort sett alla Amerikanska båtar, men just Rinker verkar vara lite speciella. Symtomen är att även om omformaren ger ut 115 volt mellan fas och nolla, så visar voltmätaren på huvudpanelen bara 55 volt, samtidigt som varningslampan för Reverse Polarity flimmrar.

De omformare som jag provat är:

• En vanligt förekommande omvandlare (den gula) som tydligen också ofta används på byggplatser, etc. Den har en mittjordningspunkt vilket innebär att den ger 115 volt mellan fas och nolla, samt 55 volt mellan jord och såväl fas och nolla (som då faktiskt egentligen blir L2?)
  • En annan enkel omvandlare (typ industritrafo) som ger 115 volt direkt från spolen. Denna har jag provat både att koppla ihop landjorden och båtjorden, såväl som avskiljt.

Jag har bifogat elschemat till min båt nedan som referens och hoppas att något kan hjälpa mig att sprida lite ljus över detta.

post-10013713-1394236408,7161_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova  Michael Graf jag köpte min omvandlare av honom  ( har inte kopplat in den än )  Men han verkade kunna sin sak i alla fall .

mvh Torgny

http://www.gme.se/

post-10014008-1394236408,7897_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslaget, Torgny.

Jag har redan provat med Michel, som faktiskt själv har en Rinker fast lite nyare, men det var ingen lätt nöt att knäcka. Vi spånade på om hans 3G1 modell skulle lösa problemet, men den har samma grundkonstruktion som den omvandlaren av industrityp som jag provat ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker mig kännaigen detta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inget om vare sig Rinker eller den vanliga gula omvandlaren, men enligt din beskrivning så har du 55V mellan nolla och jord. Och i den ritning du skickade med så sitter lampan Reverse polarity just mellan nolla och skyddsjord vilket borde få den att lysa något. Normalt ska där inte vara någon spänningsskillnad och lampan förbli släckt. Var voltmätaren sitter framgår inte, men sitter den också kopplad mellan fas och skyddsjord och inte mellan fas och nolla, så visar den rimligen också 55V.

Stämmer resten av ritningen så bör ju utrustning som inte direkt bryr sig om vilken potential skyddsjorden har, fungera bra. Fast det verkar ju lite osmidigt att ha olika potential på skyddsjord och nolla. (Och kanske viss amerikansk utrustning bryr sig och förutsätter att nolla = skyddsjord?)

Kanske konstruktören av omvandlaren tänkte att om skyddsjord och därmed höljet på all utrustning ligger (potentialmässigt) i mitten, så kommer maximal spänning, oavsett om man råkar komma i kontakt med fas eller nolla, att vara 55V vilket kanske kan anses relativt ofarligt?

Men båtens elsystem verkar ju inte desingat för detta utan där förutsätter man att nolla och skyddsjord har samma potential. Sedan kan man kanske diskutera det riktiga i att koppla voltmetern mellan fas och skyddsjord, men så tycks det ju vara.

Om du (eller båten) inte är nöjd med 55V på skyddsjorden så blir nog lösningen att koppla båtens skyddsjord till trafons nolla. Lite försiktighet kanske krävs om man inte vet exakt hur omvandlaren är gjord och hur extern skyddsjord är kopplad i denna, men det verkar du ju veta... Eller hade du prövat detta med industritrafon och det hade inte fungerat? Lite oklart från din beskrivning.

EDIT: När man skrivit ett inlägg börjar man ju fundera lite mer på problemet. Är det egentligen ett problem du har med din gula omvandlare? Fungerar allt bra bortsett från att lampan flimrar svagt och voltmetern visar fel så är väl en lösning kanske att flytta voltmetern så att den sitter mellan fas och nolla i stället. Och låta lampan lysa fortsätta lysa svagt och ha den som indikering på inkopplad spänning (om man nu behöver den alls). Då slipper du fundera på skyddsjorden över huvud taget. Det kan ju vara en lösning om allt verkar fungera i övrigt.

Senast ändrad av Tomas99 | 23 juni 2010 | 10:52

Senast ändrad av Tomas99 | 23 juni 2010 | 11:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...