Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
predon

trimning av 40 till 50 hk

Rekommendera Poster

Hejsan..... Skönt med ett interaktivt hav. Skulle någon kunnig människa där ute vilja hjälpa mig ???? Jag har en mercury fyrcylindrig, fyrtaktare 1999. den är på 40 hk och jag skulle vilja trimma den till 50 hk. Jag har en verkstadshandbok men den berättar inte vad som är skillnaden mellan att ha 40 eller 50 hk trotts att det är samma motor. Har några utav er erfarenhet av det så får ni gärna hjälpa mig med sådanna uppgifter, eller om det finns någon som utför sådant arbete på motorer.. :x-mas: Undrar varför ingen svarar, har själv hört olika sätt att trimma den på. Undrar om det stämmer. Hör av er...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i Praktiskt Båtägandejuni 2004 Fråga Experten Man kunde byta en plastbricka som hindrade gasspjällen på en F50 från 2000 till för en F60 och få 10 extra hästar. Är själv intresserad av ämnet då jag har en F75 från 2001. F90 har samma data men varvar ca 500 mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är fyrtaktare med elekronisk insprutning så skulle nog jag börja titta på vad man kan göra med styrelektroniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Yankie

Emnet diskuteres med mellemrum, bl. a. i USA. For alle nyere motorer bliver resultatet: Det involverer langt mere end blot en eller anden lille del. Det er næsten umuligt at finde forskellene, og det kan i alle fald kun lade sig gøre på motorer som blev konstrueret til høj ydelse og så senere reduceret (for at overholde div. krav i forskellige lande). En del motorer, som før i tiden var tex. 50 hk og nu er 40 hk, er identiske. Den gang var hk på svinghjulet, nu måles det på propelakslen. Altså samme motor. Ekstra effekt på 5-10 hk er oftest knapt mærkbart og ikke pengene værd. Tænk også på driftsikkerhed osv. Konklusionen er, at vil man have flere hk må man købe en større motor. Anbefalingen er at have mindst 75-80% af max. anbefalet hk på båden for at udnytte dens egenskaber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej länge sedan nu men ämnet är fortfarande aktuellt, har kollat runt lite och någon påstår att det bara är att byta spjällen till förgasaren andra att det behövs bytas gasreglas samt att det endast är att byta en packning i förgasaren. Inte konstigt att man blir förvånad. När man går till olika märkes verkstäder och får olika svar varje gång. Kan någon seriös hjälpa mig.....17.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst M

Hej! 

 

Schwempa, jag har en Yamaha FT50, 1996. kan du beskriva vad som ska göras på motorn för att få lite extra hästkrafter. Är det möjligt för mig att hitta artikeln du pratar om?

 

H, M 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och kollade mina intressen för några dagar sedan hos en viss märkesverkstad här i Göteborg, vi kollade runt lite i datorn och kunde se att det var minst tre olika skillnader, packningen som jag pratade om heter Isolator och den har större dimension, sitter i insuget till förgasaren, samt att trottel stop Space och någon Cap inte finns på gasreglaget, troligen får man byta propeller för att den extra kraften skall transformeras ut den vägen. Samma varvtal men starkare motor. Någon som har erfarenhet av ett sådant ingrepp i motorn. Hör av er....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte ens tänka i dom termer att trimma. Det är inga gamla Volvo Amazoner ni har på akterspeglarna. Köp rätt motor från början. Eller är det miljonärsklubben som gillar att kasta pengar i sjön (när motorerna skär ihop). Eller är det moppetrimmarna som blivit äldre. Och tror att dom är smarta. Och kan lura tillverkarna på närapå gratis ombyggnad. Problemet är att om man inte vet säkert vad man håller på med. Då är det bättre att lägga ned. Att smågrabbar ibland dyker upp om sina småmotorer på 4-5 hästar. Och undrar hur dom ska få dom att bli snabbare. Det är förståeligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna brickan du pratar om i insuget är ju en slags plugg.Sen säger väl sej själv vad trottelstoppet innebär.Den stoppar ju för fullgas.Byt du packningen o ta bort det andra så är det nog oki skulle ja gissa.Men glöm inte byta propeller i samma veva annars är det väl risk för att motorn övervarvas.Viktigaste är väl propellern i detta fallet.Alltså inte ens testa motorn utan o byta denna.Då är ju risken för att maskinen ska skära ihop eliminerad iaf=)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...