Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
OlleJson

Skepparens nationalitet visavi båtens hemmahörighet, Melle?

Rekommendera Poster

Man kan tänka sig att man köper en båt på ostkusten USA eller någon annanstans utanför EU och påbörjar en långsegling därifrån, båtens papper är då i bästa fall i ordning men av utländskt snitt. Hur funkar det då ihop med skepparnes medborgarskap som är svenskt? Kan man försäkra båten? Kan man klarera in i olika länder, kommer det att krångla?

Har ni något att tillföra i ämnet? Orera gärna fritt :-)

(Melle, du köpte i Panama väl, har du någon erfarenhet att delge??)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som Oceanis säger ovan? Har du ett skepp så måste du registrera detta som skepp.

Var du registrerar är avhängigt av ägarens / ägarnas nationalitet. Sedan har olika skeppsregister lite olika regler för om tex ägaren inte är bosatt i landet där registret finns ( Svenska medborgare kan registrera i Sverige oavsett om man bor i Sverige eller ej - men det gäller inte alla länder )

Har du inte skepp så är det ändå att rekommendera att ha båten registrerad i ett frivilligt register.

Det kan bli bra struligt om man inte kan visa tillhörighet / äganderätt eller för den delen - om du avser att åka in i EU vatten - intyg om erlagd moms. Köper du båt i USA och seglar till EU måste du erlägga moms om inte båten är gammal, typ 80-tal eller så. Det finns även ett datum för CE märkning, 90-tal, där en båt måste kunna visa att den är gjord i enlighet med CE regler. Kostar väl en slant att få sådant intyg?

Men kort sammanfattning, skepparen är svensk. OM skeppare och ägare är samma så är båten alltså att betrakta som svensk. Då bör du ha skeppspapper från tex SXK ( under 12*4 meter ) eller en registrering från svenskt sjöfartsregister. Det senare är lite knepigt om du inte har en mycket känd båttyp där spantritningar etx är tillgängliga. Sjöfartsregistret vill nämligen kunna veta måtten...

Du kan ansöka om en TILLFÄLLIG registrering tex i avvaktan på att du seglar båten till Sverige.

Köper du båt så berätta gärna sedan dina erfarenheter för oss skrivbordsseglare! Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo vi köpte i Panama, men det var av en svensk som bodde där och redan hade registrerat båten i svensk flagg. Vår båt var då registrerad i sjöfartsverkets båtregister (om jag nu minns rätt). Skickade in en ändring om ägare. Det var allt. Därefter ansökte jag om nationalitetscertifikat samt ett båtintyg (...har glömt vad det heter...) där båtens längd, bredd, tillverkare, m.m är specificerat.

Då vi aldrig kom in på EU vatten så behövde vi inte heller oroa oss om moms. VÅr båt var aldrig momsad inom EU.

Oscar på southwind III (på väg över stilla havet nu). Han köpte sin båt i Florida och hade inga som helst problem att registrera den i Sverige. Han ska dock inte heller ta med sig båten till EU (säljer troligtvis i Australien. Medvinden.com finnder du oscar på.

Jag vet inte hur stor skillnad det är i registreringen om det gäller båt över 12 x 4 meter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är över 12X4 m så är det en skeppsregistrering som gäller och som tidigare nämnts så tar det lite tid och kräver en del ritningar som kan vara svårt att få ut av varvet. Jag hade själv detta bekymmer trots att jag köpte av känt stort varv. Så jag fick lyfta båten i sverige för mätning av, på den tiden ; sjöfartsverket. Men som sagt det går att få ett tillfälligt nationalitetsintyg för ett skepp men det gäller bara under begränsad tid. Antingen seglar man till sverige och lyfter för mätning eller tar en mätning i utländsk hamn men då får man bekosta resor etc för inspektören.

Om  det är en båt blir det genast lättare och då behövs egentligen inte så mycket.

Att tänka på är att om båten flaggas i annat land än sverige så krävs det nautisk kompetens enligt det landets krav vilka i många fall är strängare än de svenska som egentligen inte kräver något för en båt.

Likaså får man tänka på att svensk nationell lag gäller på ett svenskflaggat fartyg på internationellt vatten och det är samma för alla fartyg på internationellt vatten att den nationella lagen för flaggstaten gäller ombord.

Allt blir normalt mycket enklare för en svensk om man har båten registrerad som svensk när man seglar omkring internationellt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar båt, inte skepp.

Jag kollade här:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

Det verkar lätt så länge man håller sig till en känd båttyp.

Som jag förstår det är det vad Transportstyrelsen kallar nationalitetsbevis som skulle vara åtråvärt att ha med sig på långresa. Exakt vad för nytta har man av det? Någon som vet? Har också hört om intyg som utfärdas av SXK och att de inte har något formellt värde utan snarare ska ses som smörjmedel för andra staters byråkrater.

Om man struntar i att regga båten i Sverige, hur ser listan på befarat trubbel ut? Någon som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen är att ett fartyg (båt och skepp) har sin nationalitet bestämd av vilken stat som har registrerat fartyget och som gett det rätten att föra dess flagg.

Det måste föreligga ett verkligt samband mellan staten och fartyget. Problemet är att visa sambandet och därför bör ett nationalitetsbevis utfärdat genom nationell myndighet medföras. SXK är inget officiellt intyg men accepteras av vissa/många länder. Bäst är att ha ett bevis utfärdat av svensk myndighet (transportstyrelsen) eftersom det då inte råder någon tvekan. Varje stat har skyldighet att utfärda sådant dokument, vilket du som bekant kan få även för en båt.

Reglerna om vad som är ett samband brukar definieras som var huvudägaren har sitt medborgarskap och för juridiskperson sitt säte. Men eftersom en eu medborgare har fri rörlighet kan man också ansöka om att registrera sin båt i annat eu-land.

Men tillbaka till din konkreta fråga. Finessen med att det otvetydigt är ett fartyg med en bestämd nationalitet, är att juridiskt så råder det ingen tvekan om vilka lagar som gäller för fartyget beroende på var man är på havet. Principen är att nationell lag gäller ombord, så om det är en svensk båt så gäller svensk lag. Du kan bla segla med den nautiska kompetens som gäller i Sverige. Kom ihåg att många andra eller flertalet länder har hårdare regler för vilka examina du behöver för att framföra ett fartyg.

Om du skall passera annat territorialhav så har du alltid rätt till detta enligt de internationella regler som gäller vilket inte gäller för statslösa fartyg. Du har också en massa andra rättigheter enligt intenationell rätt som du aldrig kan hävda om du har ett statslöst fartyg

Att inte ha något bevis alls innebär att ditt fartyg klassas som statslöst och det spelar ingen roll vilken flagga du hänger på för det blir statslöst. Om det finns en gammal registrering kan det möjligen bli så att det anses som att flaggstaten följer den tidigare registreringen. Men det är inte säkert.

Ett statslöst fartyg har inte de rättigheter som gäller enligt havsrättskonventionen.

Försäkringsmässigt så kommer du naturligtvis att få frågan om vilket som är din hemmahamn vilket innebär att om det senare råder tveksamheter om det var rätt, så kan du troligen bli utan ersättning eftersom premierna i många fall baserar sig på de jurisdiktioner som din båt seglar under.

Så sammanfattningsvis kan man säga att juridiken blir mer komplicerad om du inte väljer att se till att båten har en nationalitet. Sen vilken du väljer beror på dig men för normalsvensken är det lättast att följa svenska regler och ha ett svenskt nationalitetsintyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med båtens papper menar US Coast Guard registrering, så tror jag inte du kan få det om du är svensk. Men en gammal USCG registrering (under tidigare, amerikansk, ägare) kaske accepteras av Sjöfartsverket för att styrka uppgifter om båten (olika mått osv).

Gjorde själv registrering i Sjöfartsregistret av en svenskköpt båt nyligen - det var helt fantastiskt enkelt.

Om du köper en båt i USA (ex Florida) och seglar ut en sväng till Bahamas och sen tillbaka så måste du ha visum för att komma in i USA igen. Visum vid ankomst gå inte att få (gäller bara när man kommer med vissa flygbolag mm). Men om du missat det och står där, talar vänligt, ser ångerfull ut och har tur så kanske det fixar sig ändå - för dig med... Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en båt (inte ett skepp) på USAs östkust med tanken att segla hem den men inte momsa eller tulla den, vad kommer man att stöta på för hinder?

Kommer man bli stoppad på öppet vatten någonstans?

Någon som vet hur momsreglerna är för begagnad båt <12meter från 70-talet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...