Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
marcusgolif

Kastar loss från Västerås mot Mariefred...Hjälp

Rekommendera Poster

Nu är det dags att på allvar inviga båten..


Jag köpte den förra året och nu ska jag segla med en lika ovan Gast som jag är Skeppare. Mina största farhågor är att lägga till i respektive kasta loss från hamnen, möta (riskera att förstöra) andra båtar samt att jag vid något tillfälle missuppfattar märken och signaler. Sedan är det en och annan bro inblandad har jag förstått det. Vi kommer att åka under torsdag eftermiddag mot Strängnäs och sedan vidare på fredag mot Mariefred. Om någon har några tips eller råd att ge mig både angående sättet att handtera de praktiska ovan nämnda bekymren och själva rutten, vore jag enorm tacksam. För nu när avresan närmar sig med stormsteg är jag riktigt nervös.

Jag kommer att segla en Golif, har enbart varit ute enstaka gånger. Men förstått att enda sättet att komma över mina rädslor och verkligen lära mig uppskatta seglingen är att ge mig ut på en något längre resa än att ligga på svaj tio båtlängder från hemmahamnen. Motorn är en ny utombordare och jag har fendrar nog att från långt håll framstå som en ballongförsäljare. Har precis tecknat medlemsskap i Sjöräddningssälskapet. Navigerar med hjälp av sjökort och kompass för första gången.

Återigen, vore enormt tacksam för tips.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen kunskap kring just den rutten, så det får andra hjälpa till med. Men här är några tips: se till att ha gott om tid. Gå bara ut om prognosen är milda vindar (upp till 5-6), ska det blåsa mer ta en dag i hamn. Kanske öva lite tillägningar och trixa med båten i hamnmiljö den dagen. Ska man sedan vara ännu försiktigare kan man ju välja att bara segla på undanvind så man slipper kryssa, tills du känner att du har koll på båt, märken och prickar. Ett annat tips är att hitta en båt i hamnen som ska mot samma mål och som seglar i samma fart som ni. Slå följe med andra båtar gör att allt känns säkrare. Gå inte för långt utomskärs, så ni har täckning på mobilen.

Glöm inte att njuta av äventyret. Ha en trevlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Mälaren är rätt begränsad så man driver inte till havs. Det finns lite att köra på under vattnet, men i segelbåtsfarter i lugn vind är det väl inte hela världen.

Höjder på broar kan vara ett bekymmer; finns angivna i sjökortet och finns en översikt här:
http://www.smbf.org/vyer/broarslussar.asp

 

Som sagt ovan; stick iväg, kolla väderprognosen och undvik mer än 5-6 meter/s, undvik tidspress att komma fram en viss dag. Åk och njut!  Man lär sig efterhand!

Att man på vägen mot fulländning i båthantering ibland bjuder omgivningen på muntrationer får man bjuda på! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör på någon så se till att göra det så sakta som möjligt :-)

Sätt din gast i fören och stå själv i aktern beredd med båtshake, kör sakta och inga häftiga manövrar så kan det inte hända mycket i hamnen om det inte råder riktigt jobbig vind.

Ta det lugnt, kör sakta och inget kommer att gå åt skogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg känslan när jag precis som du invigde båten Västerås - Mariefred!
En fin sträcka och Mälaren bjuder sällan några problem. Några tips som du bad om; se upp för annalkande åskväder, blixten kan man iofs ha respekt för men ofta är vinden värre och den kommer plötsligt. Vid hård västan så är sundet vid Hallingön ner mot Stängnäs ett av Mälarens elakare ställen, det smalnar av så vågorna blir ganska höga med mälarmått (ca 1m) men är korta och elaka. Helt olika havsvågor som är snällare även om de är mycket högre. I lugnt väder är det  dock inga problem. Broöppning i Strägnäs och Stallarholmen är inga problem heller, kolla tiderna på nätet. I Mariefred ligger man på boj i aktern så en bojkrok är en mycket bra grej om man är lite ovan att lägga till.

T'at lugnt och ha en skön tur !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. En vän och hans respektive ska låna en segelbåt och följa med oss på resan. Förhoppningsvis kan vi hjälpa och lära varandra. Och skulle det värsta hända har vi i alla fall ytterliggare en båt till hjälp. Imorgon bär det av. Kvällen kommer att bli fylld av förberedelser och en bojkrok ska införskaffas.

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt grundtips för den ovane vid tilläggning: kör hellre för långsamt och gör hellre en manöver för lite och dra båten på plats med hjälp av gasten istället för att precisionsköra ända fram. Det värsta som kan hända då är att du inte kommer precis rätt från början och får göra om – men inget går i alla fall sönder. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé, känns som den största utmaningen blir att pricka bojen med enterhaken i aktern, samtidigt som jag styr, samtidigt som jag reglerar hastigheten. Många moment att hålla rätt på. Och en annan sak, jag saknar vindex. Någon som har tips på hur man enkelt bedömmer vindriktningen?

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips till dig är, att hålla dig lugn! bli aldrig stressad. Så länge du är lugn tänker rationellt och PLANERAR hur du skall göra, så kommer det gå bra!   planering av hur du skall åka, lägga till och evt. möten med båtar. är A.O  för det vill minska chansen för att du bli stressad och får dåligt med tid och gör något idiotiskt!  det är då problemen kommer!

 

Slappna av njut av resan!

 

PS.

Du gör helt rätt som lär dig den hårda vägen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du varkar vara ganska väl förberred. Det är som flera sagt redan bara att pröva sig fram och ta det lungt.

Det är viktigt att planera rutten innan, Kolla sjövädret och ha med sig rätt utrustning. http://www.sjosakert.nu har en lista med utrustning mm. man bör ha. En bärbar VHF är en bra trygghet om man ej har täckning på mobilen.

Angende förtöjning i hamnen så kan du säkert få hjälp av någon vänlig person om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaggan i aktern brukar räcka långt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar det sig avfärd. Hoppas på att allt går väl och blir behagligt. Jag ska inom kort hämta upp min besättning och möta upp den medföljande båten ute vid Östraholmen. Tack för råd och tips. Vind i seglen och full fart mot Strängnäs.

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om tipset att köra lugnt när man ska lägga till. Lägger man till bredvid en annan båt kan man ofta ta hjälp av den för att dra sig in. Om det blåser mycket däremot måste man ofta köra lite fortare för att undvika att t.ex driva i sidled. Man måste dock anpassa farten till motorns storlek så att man hinner bromsa.

Jag tittar alltid på båtens vindex innan jag lägger till. Om vinden kommer t.ex från aktern så driver båten i land och om den kommer från sidan brukar jag sikta in mig lite snett med tanke på att båten kommer driva en bit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lugna samtliga inblandade med att berätta att det gick över förväntan bra och gav en blodad haj-tand. Nu siktar jag på att köpa en plotter, funderar på en Eagle 642 finns det någon som vet något om den?

Samt en bensintank med anslutning för bränsleslang ty det var enormt tröttsamt att mata min utombordare varje kvart med ny soppa. Har lite problem med att hitta en tankanslutning som passar min Parsun-motor dock. Någon som har en tanke om det?

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså dagens GPS är alla av bra kvalitet.  Så det brukar vara smaken,behovet eller vad man har för andra märken av elektronik på båten. Detta är frågeställningen du bör ställa dig själv också!

Har du exempelvis radar,vind,ekolod. så kanske du vill ha en plotter som sköter allt detta

är alla av samma märke kan det ju vara smart att handla av dem igen.

 

Men visst den plottern du tittar på kommer säkert vara mer än bra nog! Kom bara ihåg att använd inte plottern som ditt primära nav system! utan ha alltid sjökort när till hands också!

Själv har jag mest erfarenhet från Raymarine och är väldigt förnöjd med deras produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga elektroniska instrument i båten nu med undantag för lanternorna. Kollat på Raymarine också. Problemet jag upplever med samtliga är att en 5 tums skärm känns störande liten och en 10 tummare är alltför dyr. Att ha sjökort tillgängliga tar jag för självklart, kan tänka mig att elektroniken fungerar till 90% men när de där 10% infinner sig vill man inte sitta i sjön (så att säga) Är det någon med 5tum skärm på Plottern som upplever svårigheter?

Tack, då ska jag kolla in deras asnlutningar.

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 5 tums skärm på en Garmin i tre år och tycker att det funkar bra. Du kan ju zooma på det område där du befinner dig och då behövs inte någon stor skärm i en mindre segelbåt där du har armlängds avstånd mellan rorsmans plats och sittbrunnens främre del där GPS oftast installeras för att vara i skydd mot regn under sprayhooden. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...