Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
kefas

Havsfidra över Stilla havet

Rekommendera Poster

Hej alla.
Är det någon Havsfidra som har korsat Stilla havet? Funderar på att eventuellt gå runt Sydamerika mot Galapagos o  sedan vidare ut mot Söderhavet. Vet ju att flera mindre båtar har vart både här o där men har aldrig läst eller  hört talas om att Havsfidran har vart längre än Karibien/Sydamerika etc. Efter vad jag har läst här på forumet så  torde väl ändå Havsfidran vara mer lämpad för en sådan segling än t.ex. Vegan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åke Mattson  seglade över Atlanten i ensamkappseglingen 1968 som i havsfidran Goodwin II byggts speciellt för denna segling. Åke  fick läck på en vattentank och fick vatten nedsläppt från ett flygplan. När han kom i mål fick han reda på att han diskvalificerats för att han tagit emot hjälpen. På vägen hem, som gick via Grönland fick han bärgas, då han råkade ut för mycket dåligt väder och fick problem. Detta har Åke berättat om i Boken vågspel.

Jag har gjort en sammanställning om Åkes böcker, som samtliga är värda att läsa http://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html

Nån värdsomsegling blev det aldrig för Åkes del.

Jag har faktiskt inte hört talas om nån värdsomsegling med en havsfidra, men det finns ju människor som inte sätter så stora avtryck, så det är inte omöjligt.

Som gammal fidraseglare är jag övertygad om att en havsfidra skulle gå utmärkt att segla jorden runt med. I det avseendet betydligt säkrare båt än en Vega.

Sen är det ju oftast inte båten som sätter gränser utan besättningen.

tommy

post-945-1394236407,7952_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Ska helt klart läsa böckerna. /

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...