kefas 0 Postad 21 Juni , 2010 Hej alla. Är det någon Havsfidra som har korsat Stilla havet? Funderar på att eventuellt gå runt Sydamerika mot Galapagos o sedan vidare ut mot Söderhavet. Vet ju att flera mindre båtar har vart både här o där men har aldrig läst eller hört talas om att Havsfidran har vart längre än Karibien/Sydamerika etc. Efter vad jag har läst här på forumet så torde väl ändå Havsfidran vara mer lämpad för en sådan segling än t.ex. Vegan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Juni , 2010 Åke Mattsson i legendariska Goodwin II tror jag seglade jorden runt. Kolla denna tråd, tror Åke skrev en bok omdet också. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=205932 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juni , 2010 Åke Mattson seglade över Atlanten i ensamkappseglingen 1968 som i havsfidran Goodwin II byggts speciellt för denna segling. Åke fick läck på en vattentank och fick vatten nedsläppt från ett flygplan. När han kom i mål fick han reda på att han diskvalificerats för att han tagit emot hjälpen. På vägen hem, som gick via Grönland fick han bärgas, då han råkade ut för mycket dåligt väder och fick problem. Detta har Åke berättat om i Boken vågspel. Jag har gjort en sammanställning om Åkes böcker, som samtliga är värda att läsa http://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html Nån värdsomsegling blev det aldrig för Åkes del. Jag har faktiskt inte hört talas om nån värdsomsegling med en havsfidra, men det finns ju människor som inte sätter så stora avtryck, så det är inte omöjligt. Som gammal fidraseglare är jag övertygad om att en havsfidra skulle gå utmärkt att segla jorden runt med. I det avseendet betydligt säkrare båt än en Vega. Sen är det ju oftast inte båten som sätter gränser utan besättningen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kefas 0 Postad 22 Juni , 2010 Tack för svaren. Ska helt klart läsa böckerna. / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OlleJson 0 Postad 22 Juni , 2010 Lever Åke Mattsson ännu? Isåfall, seglar han? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser