Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Badbalja

Har köpt helt ny båt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en helt ny båt som då är i plast.

Nu är funderingarna på vilket förberedande underhåll man kan göra inför nästa år.

Den kommer att bottenmålas av leverantören innan jag får den.

Så antar att det i alla fall går att köra på det utan att behöva göra något.

 

Men när det gäller övrig plast och teak på båten så behöver man kanske göra något underhåll innan denna sjösätts för första gången.

Teaken bör väl oljas...vad för olja rekommenderas och varför?

Plasten på båten ska denna vaxas eller poleras med vad och varför just det i så fall?

 

Mycket tacksam för alla svar!

Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta o vaxa är det minsta du bör göra. UV strålningen tar rätt bra och vaxar man inte båten så blir plasten rätt ful efter ett par år. Har själv testat ett realativt nytt flytande vax TC Nano. Grymt lättarbetat (efter tvätt förståss) behövs inga polermaskiner. HAr själv ingen utvändig teak men på det invändiga har jag en teakolja från International antar att vilken som helst duger. HAr du skinn/galon på sätena bör dessa också smörjas in. Åk in till Sea Sea eller Watski o prata med dem finns en hel uppsjö bra att ha medel. Töm båten på alla prylar på hösten den blir liksom lite enklare att städa då på våren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ditt svar!

Så du föreslår att jag även båtens första ska tvätta och vaxa?

 

Att smörja in sätena tänkte jag inte på, bra att du sa detta!

Du har inte förslag på även detta medel?

 

 

Fler förslag tas gärna emot!

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Använd riktga vaxer och polermedel. Köp produkter som anpassade för marint bruk då dessa innhåller UV-skydd som skyddar plasten. Bra produkter är Autosol produkterna som ligger i det lägre prissegmentet eller 3M som proffsen använder.

OBS! anvånd inte för grova polermedel om du kör för hand då uppstår små microrepor som oxiden lätt biter på. Detta leder till en matt yta trots att du vaxar. Rekommenderar att du köper en polermaskin i framtiden då gelcoaten börjar bli matt. Första åren skall du bara se till att vaxa 1-2 ggr per år och tvätta båten löpande med sötvatten och schampo för att få bort nedfall och smuts.

Tvätta med ett schampo som inte löser upp vaxet. Varning för turtle, biltema, sonax och andra bil/vax schapon eller YES diskmedel som är värst. Dessa innehåller ofta lösande medel som tar bort allt vax och UV skydd. Köp bra produkter som rengör bra och inte förstör vaxskyddet. Bra shampon har bl.a Autoglym och Meguiars.

Lycka till!

//Mac

 



Senast ändrad av MaCro | 21 juni 2010 | 23:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten!

En ny båt behövs inte vaxas det första året i vårt klimat anser jag. De formar som används till gjutningen av skrov och däck är impregnerade med en vaxliknande lösning som klarar sig det första året. Även teak-detaljer klarar sig bra men jag tycker att de blir snyggast om man inte behandlar dem alls utan bara tvättar då och då.

Till sommar nr 2 ska båten tvättas och vaxas och bottenfärgen behöver förmodligen bättras. Poleringen lär du slippa även till sommar nr 2 om du inte är oerhört petig. Annars är arbetsgången tvätt, polering, vaxning. Många jag känner vaxar fler gånger än en på våren. Vissa upp till fyra gånger på utsatta ytor. Själv kör jag ofta en gång på våren och en gång på särskilt solbelysta ytor någon gång på sommaren.

Poleringen som funkar bäst för mig är en för båtar speciell skumgummi-rondell som fuktas lätt och körs med en lågvarvig polermaskin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter!

Grattis!

Jag skulle säga att om du åker i sötvatten behöver du absolut inte bottenmåla varje år. Jag åker i sötvatten för 5e säsongen och till nästa säsong känns det som att det är dax för första bottenmålningen för mig... (den var nymålad då jag köpte den)

Mvh,
Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det går inte att hitta några genvägar. Riktigt polermedel med maskin är överlägset handpolering. Detta behövs troligtvis inte de första åren då det räcker med mycket lätt polering samt vax och tvätt. Allt beror dock på hur båten ligger. Ligger den i miljöer med mycket saltstänk och gassande sol så går det hårt på gelcoaten. Då kan det behövas polering efter första året.  

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att man köpt en alu båt så slipper man tänka på den känsliga plasten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så struntar man i vax och polering av plastbåten så ser den snart lika ful ut som aluminiumvarianterna.

Vem har bett om dina blåsta kommentarer? Trådskaparen har köpt en ny fin båt i plast och skiter fullständigt i att du föredrar konservburkar.

 

Tycker du ska vaxa båten med vax avsett för marint bruk så skyddar du båten bättre.

Hade varit lättare med rekommendationer om du berättat vart i Sverige du tänker ha båten.

Bottenmålning etc. Insjö/ostkusten/västkusten/på trailer

Dessutom om den är snabbgående eller inte. Då kan det vara viktigt att du bryr dig om vad den bottenmålas med för färg. Finns vissa återförsäljare som inte använder rätt färg.

T.ex. hel galet att måla en snabbgående båt med självpolerande bottenfärg.

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 22 juni 2010 | 06:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag bor på västkusten så båten kommer ligga i det salta havet. Sedan så gör den 35-40 Knop. Förstår din punkt om att självpolerande kanske inte passar en snabbgående båt då färgen lossnar.

Vad är definitionen för snabbgående? :-)

 

Nu när jag läst igenom svaren så känns det som att jag kan lägga i båten då den levereras och sedan vaxa utsatta områden från sol och vatten då den ligger i.

Sedan gå igenom riktigt med polermaskin nästa år.

Så då bör jag köpa mig båtschampo och vax som är anpassat för båt.

Men just det, om den ligger i och man vill vaxa då bör man väl tvätta av båten.

Men det är väl inte så lämpligt att tvätta med schampo då den ligger i vattnet då detta kommer rinna ut i havet? Känns inte som något bra miljötänk.

Vad använder ni för att smörja in och vårda dynor i skinimitation?

Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbgående, tja 15-20 knop och runt där. Över så är det självpolerande bottenfärg som lossnar.

Kör med hård bottenfärg för snabbare båtar.

Tillverkarna uppger 30 knop men det är för hög fart för självpolerande om man vill behålla effekten.

För Västkusten förslagsvis International Trilux. Kopparbaserad som inte släpper ifrån sig så mycket koppar i vattnet.

Hempel har motsvarande som heter Hard Racing Extra, finns inte som vit vilket Trilux har.

Fungerar relativt hyffsat. Olagliga alternativet är samma typ av färg från Norge. Fungerar bättre.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan trampade på en öm tå ...Kanske sanningen och verkligheten är trist http://www.batnytt.se/Varfor_valja_aluminiumbat__A-1057153_DXNI-719_.aspx

Men jag förstår att en plastbåt är till för dig/er som gillar att pyssla med båten och sköter den rätt och ser alla vedermödor som något kul.

Personligen äger jag hellre en stryktålig båt som har maximal livslängd med minimalt underhåll.

 

Grattis BadBalja till nya båten Glad

 Martin



Senast ändrad av martineves | 22 juni 2010 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med din nya båt.

De ser fina ut som nya men aluminium oxiderar och blir med åren rätt så sunkiga.

Visst är de praktiska med minimalt underhåll men tar nog merarbete med plastbåt då man slipper konserburksljudet från aluminiumbåtar.

Helst skull man vilja ha en träbåt men där är underhållet betydligt störr, men är väll så det ska vara.

Min rankning

Snyggast = Mest underhåll = Trä

Medium = Normalt underhåll = Plast

Fulast = minimalt underhåll. = Aluminium

Missunnar inte dig med din nya fina båt och hoppas ni får många underbara turer nu i sommar.

Cool

Om du inte bytt propeller ännu så är tippset att skaffa en stålpropp. Betydligt bättre grepp och ger oftast lite mer fart.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd över att ha köpt en plastbåt, om jag varit ute efter  ågot annat så hade jag nog köpt det.

Lite få svar på just om vad man ska olja in teak med på däck.  Finns väl massa saker för olika resultat. Fick ju en kommentar om att inte göra något alls, men det känns ju inte helt rätt när det är ny teak.

Vad använder ni till teak på utsidan och vilket resultat?

Vad använder ni för saker till dynor i skinnimitation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Hej och grattis till båten!

Läste en artikel i Praktiskt Båtägande (Nr.6) om hur man bör sköta teaken på sin båt.

Själv så har jag aldrig använt mig av oljor av något slag, men har blivit lite kluven efter det att jag också beställt en ny båt, och där tillverkaren rekommenderar mig att olja in gång- och synliga ytor. Teakdäcket kan jag hantera som jag brukar, dvs precis som i artikeln, tvätta med en mjuk borste och milt tvättmedel lite då och då under säsongen. Ramträ och lister kan lackas med ett tvåkomponentslack, enligt artikeln. Inte fel enligt tillverkaren. Det där andra som sägs i sammanfattningen, om att använda en oljefri sealer, är nog något som jag kommer att ta mig en funderare på.

Så här sammanfattades Expertens råd för att maximera livslängden på teaken på däck och i sittbrunn;

- Tvätta ofta med ett milt tvättmedel, mjuk borste och mycket vatten. Skrubba inte. Håll däcket naturligt grått så varar det längst. Vill du ha kvar den ljusbruna färgen så använd på våren något av specialtvättmedlen och avsluta med en oljefri sealer. Tvätta sedan ofta med en mjuk borste och ett milt tvättmedel. Bättra på sealern vid behov. Använd starka tvättmedel så sällan som möjligt.

- Oljan då? Med risk för att bli nermejlad av teakvårdare som tycker annorlunda så anser jag, av ovanstående själ, att gång- och sittytor på däck och i sittbrunn inte skall oljas!

Text och foto PEET KOKLA, båtjournalist, Praktiskt Båtägande.

Tillägg om att använda sig av olja som hänvisas till sist i expertens sammanfattning, men som ej framgår i sammanställningen;

Oljans fördel är att den i viss mån återfettar träet. En nackdel är att oljan binder smuts, och ett oljat däck är svårt att hålla rent utan de kraftiga tvättmedlen. Dessutom så kan däcket bli halt vid väta och, om det blir uppvärmt av solen, kladda ner ljusa byxbakar och knän. Oljar du ett naturgrått däck så blir resultatet nästan svart.

/Christer.

 



Senast ändrad av Gobben | 23 juni 2010 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak --- finns som sagt två skolor: enbart tvätta med sötvatten / olja in mer eller mindre ofta. Men oljan behövs inte för att träet ska klara sig, däremot tycker vissa att oljat trä är snyggare. Andra (som jag) tycker att grå teak är snyggare. En stor nackdel med olja är att teaken blir halare att gå på när den är våt = större risk att halka i vattnet eller slå sig.

Dynor i skinnimitation --- kolla i andra trådar, men jag har ett svagt minne att folk tipsar om silikonspray. Fråga på din båttillbehörsfirma. Tänk på att även dynor som ytbehandlas kan bli halare = sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då kanske det inte blir till att olja in då.

Halare med behandling lär det ju bli, men med silikonspray på dynorna lär det väl bli som en skridskobana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Grattis till nya båten.

Om du ska behandla teakdetaljerna, så använd en blandning av linolja och terpentin. Blanda 50 - 50. Jag fick detta tips av en gammal snickare. Har kört det själv ett tag nu, både på båten och hemma i trädgården. mycket bättre och billigare än dessa specialoljor de tar hutlöse priser för.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behandla vinyl med silikon, är ni galna! Inte på en båt, inte på en bil aldrig. Risk för halka och silikondamm över hela båten. Och så måste man ha speciella färger vid ev omlackering eller liknande eftersom silikonet förstör ytan. Kanske inte påverkar gelcoat i och för sig men silikon skall iallafall inte användas till dynor. Kör riktig vinyl restorer eller liknande.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på min favoritbutik igår för att köpa vax. Samtalade lite med expertisen där och han sa att hans personliga favorit var Sonax nano. Efter vaxning av hans segelbåt från 70-talet sa en förbipasserande att han inte visste att båten tillverkades fortfarande. Vid ett annat tillfälle hade en svan börjat hacka på sin egen spegelbild förmodligen i tron att det var en annan svan. Lite jobb är det då man först ska djuprengöra med ett medel, sedan lägga på polish och slutligen nanovaxet. Alla tre flaskorna kostar en del men Sonax har en väska med allt i plus lite till som säljs på rea just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Viktigt att tänka på är att alltid köra med produkter som är anpassade för båt. Jag har nog testat alla medel på marknaden bl.a sonax kombiprodukt vax/polish Nano fast denna var anpassad för bil, den blå/silvriga flaskan. Kan säga att denna produkt gjorde båten helt gul när solen gjort sitt. Detta berodde nog på att det var en bilprodukt utan riktigt UV-skydd. Har nu återställt båten igen och använt båtvax med UV-skydd. Som ny!

Har dock inte testat Sonax nano serie för båt. Det är nog en helt annan sak än det jag testade :)

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att det var för båt. Sonax nano boat cleaner, nano boat polish samt nano boat wax. Ska man sedan tvätta båten finna även nano boat wash.

Köpte väskan och har tar med kajaken ut i helgen med förhoppning att kunna komma åt friborden lättare 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Köpte själv en ny båt i våras och behandlade den med Lahegas tvåkomponent lackförsegling, 37 a,b. Var väldigt enkelt att lägga på och fick en perfekt yta som hitills har hållt. Nackdelen är att det var lite dyrt att köpa in men det räcker å andra sidan länge.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkligen tillför massa erfarenhet Jonas . NOT

- På vinyl som ska skyddas för UVljus/solljus och inte torkas ut  så ska/kan det behandlas med Hempel vinyl condition och protector , eller vad de nu heter :-)

Superbra produkt som kan smetas och kletas in  på alla sorters ''plast eller fuskskinn '' :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska kolla på det.

Måste väl finnas någon annan stans också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, ring Martinssons och fråga ifall det finns någon ÅF nära dig. Annars skicka efter direkt, så får du bästa pris.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också ladda ner skötselråd från Hallberg-Rassy som bl.a beskriver vad dom tycker om teakvård på sina båtar:

http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf

I korthet står där: Högtryckstvätta inte, använd inte hård borste, oljad teak håller längre men blir inte vackrare (samlar smuts, slits bort olika snabbt på olika ställen, lätt att spilla på plastytor), använd Boracol 1-2 ggr per år för att slippa mögelbeväxning.

Gelcoatråd: Tvätta, gärna med såpa (miljövängligt), använd gelcoatcleaner och vax en gång per säsong, fenderstrumpor minskar skavsår i plasten.

Edit: Det kanske är dags att byta ditt namn i forumet nu?! Badbalja...



Senast ändrad av Tomas99 | 28 juni 2010 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter skrev tidigare om Golden Teak Sealer och jag tycker att det är tänkvärt att Hallberg-Rassy inte skriver alls om några sådana specialmedel, de tar upp de grundläggande alternativen. Värt att läsa vidare, tycker jag, på sidan 34 skriver Hallberg-Rassy även om

Oljad teak: 'Däremot är oljad teak inte vacker av två anledningar:

1. De flesta oljor förändras högst avsevärt i färg och efter en tid samlar de mer smuts än de avvisar.

2. Alla teakoljor tvättas förr eller senare bort och måste då förnyas. Slitaget sker ojämnt över däcket, beroende på att den mekaniska nötningen är ojämn. Det går knappast att förhindra att man spiller teakolja på plastytor.'

 

Lackad teak: 'Det är en rätt vedertagen uppfattning att lackad teak inte borde förekomma på båtar... Det största problemet med lackad teak är dock utan tvekan fukt, som på ett eller annat sätt kryper in i träet och sedan fryser. Frosten kommer obönhörligen att spränga bort lacken och Du får börja om helt från början.'

Tänk alltså på att mirakelmedel som Golden Teak Sealer ser bra ut första året, men kanske är ett sämre alternativ i det långa loppet, särskilt här i Sverige där vi ofta har frostnätter både i maj och september. Hallberg-Rassy ger råd om båtar som ska fortsätta vara snygga i 30-40 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...