Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Flygfyren

VP 151C Baktänder och går ojämnt på låga varav.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en VP151C -88 som sedan förra sommaren baktänder i förgasaren och går ojämnt på låga varav. Motorn tenderar att baktända mer just när man drar på, och ibland storknar den helt och stannar. Över ca 2000 rpm går den jämnare och baktänder inte så att det märks.

Förra året hade jag original fördelaren och i år har jag bytt till 123ignitions elektroniska tändsystem men det är ingen skillnad.

Jag har även bytt följande inför säsongen:

Tändspole, Tändkablar, Tändstift
Bränsleslangar, Bränslefilter, Bränslepump

De gamla stiften från förra säsongen såg alla fyra fina ut (lätt askgrå).

Jag har justerat tändningen på tomgång med lampa till 6 gr före ÖD (så gott det går… tändningen varierar - 3 grader). Jag har kollat att kammen är mot markeringen när vevaxeln är i ÖD för ettans cylinder och rotorn pekar på ettan på fördelaren (dvs ). Kamremmen är inte slak eller sliten. Jag har prövat att ta bort en tändkabel i taget men det är ingen skillnad. Motorn går inte sämre med någon speciell kabel borta.

Jag har kontrollerat tändföljden (1-3-4-2).

Jag har gjort ett kompressionsprov och det var jämnt mellan cylindrarna (9,2 9,2 9,0 9,0 kg/cm2).

Jag har en Solex förgasare av tidigt utförande och jag har gjort en grundinställning av luftskruvar (2 varv), tomgångsskruvar (1,5 varv) och jag har försökt att justera så att spjällhävarmarna påverkas samtidigt.

Jag har gjort rent tomgångsmunstycket och huvudmunstycket. Jag har gjort rent backventilen och filtret till accelerationspumpen.

Den ena backventilen har varit åtdragen för hårt så att den har töjt på sig, och nålarna för luftskruvarna har varit inskruvade så hårt att det har en liten försänkning i konen. Vet inte om dessa skador kan påverka men jag tror inte det. Jag byter gärna ut dem om jag bara vet att jag kommer att få motorn att gå bra.

Jag har inte delat på förgasarna och därmed inte kontrollerat det som sitter i (accelerationsmunstycket, nålventilen och flottören). Jag har inte kontrollerat membranen till accelerationspumpen, men när jag ”drar på” (med stillastående motor) sprutar bränslet in i båda förgasarna.

Motorn har ingen choke eller kallstartsfunktion.

Bränsletanken har varit full under vintern och nu inför säsongen har jag haft i K-sprit. Problet fanns som sagt var redan förra säsongen. Jag har inte gjort rent tanken men planerar att göra det.

Jag noterade på forumet att fel på jordningen till tändspolen kan vara en fel orsak och jag skall kolla det snarast.

Vad har jag missat? Vad är det som är fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i forumet hur mitt problem löste sig; Förgasarproblem aq151. Sätt en slang till tomgångslufthålet och blås. Det skall då komma bensin ur spridaren.

Har du en aq151C så skall blandningsskruven skruvas ut 8 varv. Ta även ut de helt och rengör med lufttryck.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förgasare av den tidiga modellen och jag har ställt dem enligt verkstadshandboken.

Se bifogad bild.

/Mats

 

post-10015206-1394236419,8142_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid renovering av förgasarna har jag upptäckt att jag saknar de brickor som finns beskrivna i bifogad bild.

Är det någon som vet om man behöver dem eller går det lika bra utan?

Vad gör de för nytta?

/Mats

post-10015206-1394236419,849_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som har varit fel är svårt att peka ut. Det har antagligen varit ett antal faktorer som samverkat, och eftersom jag åtgärdat alla samtidigt är det omöjligt att veta vilken eller vilka som har haft effekt…


Kanske en lärdom till framtiden att åtgärda en sak i taget och kolla resultatet.


Jag har gjort följande saker:


* Skruven som låser halsen på ena förgasaren saknas. Detta har medfört att halsen inte har suttit rätt samt att det finns risk för att den har sugit tjuvluft.

* Bytt alla packningar och nålventilen i förgasaren.

* Bytt packningen till insuget på motorn.

* Justerat förgasaren.

* Justerat spjällen så att de öppnar lika mycket på tomgång och vid 2000 rpm. När man ställde in efter verkstadshandboken blev det väldigt ojämnt.


Efter detta spinner den som en katt! Startar på första och tjuvstannar aldrig! Går hur bra som helst!


Jag hade även en ventil som knackade och kan ha påverkat gången.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...