Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Esteve

Kombinerad sprit- och 110v kokplatta i amerikansk Mid Cabin

Rekommendera Poster

Läser i instruktionsboken till ovanstående kokplatta att man ska använda ett speciellt mått (som medföljer) när man fyller på sprit för att inte överdosera. Jag saknar detta mått.

Någon som vet vilken volym det handlar om?

Undrar även om man törs köra med 110v-funktionen om det finns sprit kvar i brännaren?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en likadan spis som vi hade i vår förra DC så ska man inte fylla mer sprit än att det når upp till kanten av luddet i behållaren. Det ska alltså inte vara någon sprit ovanför luddet. Använd Originol eller liknande bränsle, inte T-Röd som sotar något fruktansvärt.

Angående att köra spisen på el så vet jag inte om det får vara sprit i  - vi valde att använda sprit även med tillgång till landström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det speciella måttet är en mjuk plastflaska som går att klämma ihop. skulle kunna funka lika bra med en tom senapsflaska edl. Gällande el med fylld spritbehållare så är det inget problem. Det sitter även ett lock över brännaren när den inte används. Volymen är som föregående inlägg. Personligen tycker jag att den är totalt värdelös med sprit. det tar 1tim att koka en kastrull med potatis. Välj en gasolspis och du blir nöjd.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Har lite svårt att få ordentlig fyr på spisen ibland. Efter några sekunder så slocknar den och man får tända igen. Så där kan man få hålla på många gånger, men till slut så brukar den komma igång!

Vad kan det bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen att spriten är för kall för att avge brännbara ångor. Vi fyllde vår behållare sent i somras, sen blev det inget mer åkt...den var full när jag sjösatte och skulle fylla den.

Mvh andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...