rogerhoglund 0 Postad 21 Juni , 2010 Förra sommaren fungerade allt bra. Kallt vatten i kallvattenkranen och varmt vatten i varmvattenkranen. Nu kommer det växelvis varmt resp kallt vatten när jag vrider på kallvattenkranen. Vad har hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 21 Juni , 2010 Om du har en ventil som blandar ihop det varma och kalla vattnet till en lägre temperatur efter beredaren så är det med all säkerhet en backventil i den ventilkombinationen som är dålig eller har hängt upp sig.Annars kan det vara nån backventil i nån blandare också. /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 4 Juli , 2010 Det där fenomenet hade jag också tidigare. Det var slangarna för kallt respektive vamt som låg för nära varandra och därmed neutraliserade varandras temperaturer. Jag satte dit rörskålar på alla slangar. Sedan blev det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 7 Juli , 2010 Det vill sig inte. Fått tips av installatör att knacka på vv-beredarens termostat alternativt kolla om blandaren är trasig. Inget hjälper. Jag kan dock konstatera att slangarna inte ligger för nära varandra. Kallvattenslangen från beredaren är kokhet så något med beredaren måste det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 8 Juli , 2010 Håller med Guzzlon, backventilen i beredarens blandningsventil tätar inte. Kallvattenledningen du talar om går inte från beredaren utan till densamma för att sänka tempen på det värmda vattnet för att minska skållningsrisken. Det varmvatten som nu går bakvägen ut i kallvattenledningen gör att du får det fenomen du beskriver: Så länge du har tryck i systemet får du varmvatten, när trycket sjunker och pumpen går igång får du kallt vatten från tanken. När pumpen slår av får du återigen varmt osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 24 Augusti , 2010 Under sommaren var vi sedan ute två hela veckor och allt eftersom dagarna gick fungerade systemet allt bättre. Mot slutet fungerade allt som det skulle. Jag tolkar det som ni andra att det är backventilen som inte fungerade optimalt efter vintersäsongen. Skönt att det löste sig utan något större ingrepp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 24 Augusti , 2010 Skönt. Glöm inte lite miljöglykol i vattentanken i vinter, hjälper till att hålla ventiler och annat lite smorda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Augusti , 2010 NEJ för f-n! Inga kemikalier i färskvattensystemet! Och i synnerhet inte giftig glykol! Eller det är åtminstone min filosofi. Tänker låta bli alla kemikalier tills det är helt nödvändigt. Tankar bara klorerat kommunalt vatten på sommaren. Tömmer tanken helt så den får stå och lufta över vintern. Har funkat hittils. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 25 Augusti , 2010 Glykol i dricksvatten!? Tack, men NEJ TACK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 25 Augusti , 2010 Nu är miljöglykol inte giftigt men man sköljer naturligtvis tanken på våren vare sig den varit tom eller glykolpreppad. Senast ändrad av xcelro | 25 augusti 2010 | 13:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser