Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
cyberax

Mindre Motorbåt Stockholm - Göteborg

Rekommendera Poster

Har funderat på att upptäcka hela skärgården någon sommar, Stockholm - Göteborg längs kusten. Inte denna sommar då jag vill lära känna båten bättre då den är ny för iår. Har seglat en hel del upp o ner på västkusten och flera turer till Skagen från Göteborg.

Min fråga är dock, är det någon som gjort detta med en mindre motorbåt 20-25 fot. Självklart längs med kusten och bara när det är bra väder.

Jag vet ju att mellan Skagen och Göteborg kan det gå riktigt höga vågor och antar att det även gäller längs sydliga kusten. Men från Malmö till Göteborg skulle jag tippa på att det är lite lugnare om man går längs kusten.

Bara lite funderingar, men någon här som prövat på detta med motorbåt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör.
Det är aldrig längre än max några 10-tals sjömil mellan hamnarna så har du bara koll på vädret är det inga problem.
Ha koll på sjökort/navigation, litet nödutrustning, lanternor, lampa, gärna en flytoverall och minst mobiltelefon.

Ett bekymmer kan ev. vara bränsle, jag antar din båt behöver bensin och det är betydligt längre mellan bensintankställena än mellan dem med diesel. Kolla upp detta, räkna på din aktionsradie och ha kanske en pirra att köra dunkar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglad Stockholm - Hudigsvall - Stockholm sommaren 2002. I hamnen på Storjungfrun låg den en snipa på styvt 20 fot. En riktig snipa - inte sån där fusksipa som tex dom som dom kallar Westfjord och liknade. En ganska öppen båt med ruff. Den skilde sig från alla andra motor- och segelbåtstjafs som låg i hamnen.

Efter att jag varit i Hudigsvall gick jag kusten söderöver och hamnade så småningom i Gävles småbåtshamn. Dels hittade jag inga gästplatser när jag kom och dels var windexen inne på sitt tredje varv, varför jag gick in till mastkranen och la mig. Nästa morgon låg snipan från Storjungfrun fcör om mig. Yog en promenad i hamnen och tittade på båtar och hittade några platser avsedda för gästbåtar. På väg tillbaka till båten gick jag förbi snipan som nu låg på land. Ombord var ett äldre par och vi kom i samspråk och de bjöd på kaffe,

De hade gått från Göteborg några år tidigare. Gått i lagom takt och när de var nöjda med sjölivet för året la de upp båten på lämpligt ställe och åkte hem till Göteborg över vintern. Nästa år hade de sjösatt och fortsatt färden. De hade varit i Haparanda och vänt. Detta  var andra gången de tog på land i Gävle.

Kommande år skulle de fortsätta söderut och hade för avsikt att ta Göta kanal hem.

Så tyvärr är du nog inte först. Men det är ju din upplevelse och det är ju det viktiga.

Hallandskusten kan ju va lite tråkig och även kusten från Falsterbokanalen till Hanö, men det finns många hamnar på vägen. Från Hanö till Mem fins det ju många fina skärgårdar att gå i.

Om du skickar mig din mailadress tex via mailadressen nedan så kan jag skicka  en farledsbeskrivning på Hallands Väderö i PDF-format. Risk finns dock att du fastnar på denna underbara ö och inte kommer längre.Cool

lycka till

tommy

post-945-1394236408,0795_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...