Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
cyberax

Sea Ray 220 CC 5,7 L Mercruiser V8, hamnkapten står o skrattar ;(

Rekommendera Poster

Hej

Har en 5,7 L Mercruiser V8 som sitter i en Sea Ray 220cc från 1990. Motorn renoverad 2003. Problemet är att när jag ibland går från friläge till back så stängs motorn av. Är man lite snabbare och ger lite mer gas är det inga problem. Har för mig att det kan vara mikrobrytaren. Riktigt jobbigt när man skall lägga till och man ser ut som en riktig landkrabba. Händer oftast när man bara vill ha lite back, när man skall göra snygga manövrar i hamn ;(

Vad hade ni först tittat, och är det någon som haft samma problem

Är inte så van att mecka med detta, någon man enkelt kan ställa in själv. Går perfekt när man går från friläge till fram.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är microbrytaren. Sök bland trådarna. Det finns en uppsjö av instruktioner om hur du justerar in detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett en guide med skruv, skall man ställa in det där likt denna guide ?

Är det enkelt jobb, tar det en mekaniker under en timme att fixa det ? Om man nu inte vågar skruva själv ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det handlar om att justera växelvajerns spel så att microbrytaren kort bryter tändningen på rätt ställe

http://www.mercstuff.com/images/shiftcable.jpg

Lite trixande men på Mercruiser sägs detta vara ganska lätt. Jag hade Cobra tidigare och det vara ett h-e! Fick det aldrig att funka riktigt bra. Levde alltid i en skräck att motorn skulle dö, vilken den ofta gjorde. Händerna var ofta brända av slirande ankartamp när jag på detta sätt fick bromsa båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När byttes växelviren? Brukar normalt bytas i samband med bälgbytet. Är vajern gammal o kärvar lite då hjälper det tyvärr inte att justera har haft det problemet tidigare och då var det just växelwiren som var dålig.Står också i dokumentet som Fredrik länkade till fast med lite flyt är det bara en justeringssak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har haft samma problem...kanske...
Stängs motorn av eller dör den? För mig dog motorn, den fick inte tillräckligt med soppa/luft (är inte så mekkunnig). Det visade sig att man skulle skruva på en luftningsskruv som sitter på förgasaren. Jag skruvade ut den 1½ varv ungefär (man skall hålla koll på hur många varv ut/in) så funkade det perfekt efter det.

Mvh,
Colley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...