Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
knak

Tomgång TAMD60?

Rekommendera Poster

Har letat i manualen, men hittar det inte..

Vilket tomgångsvarv skall en TAMD60 ha och var på motorn sitter justerskruven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bör ju sitta på pumpen så klart! Hade en TMD60 (konverterad lastbilsmotor, ja den var för stor!) i Ockelbon och om jag inte missminner mig så låg den och bluddrade på 700 rpm. I mitt fall var det skruven som pumpens gasspjäll slog emot. Men som sagt TMD och inget annat!

Ju lägre tomgång - ju mer sparar man drev/backslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är just backslaget jag tänte på..

Men jag tycker 700 låter högt?
På min bensin-V8 med drev, låg jag på 650rpm.

Den ena motorn ligget still på tomgång(kall), den andra pendlar lite upp och ner men blir stabil när den blir varm. Frågan är vilket som är rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant utan att vara nån form av expert så tycker jag att så länge maskin inte låter ansträngd eller orolig på tomgång även vid fram/back manöver så är det ok. Min MD6A går på 400 rpm... men då snackar vi en 2-cyl diesel på 10 Hk på axeln...  Men jag kan gå från bra sula framåt och via tomgång köra back på tomgång utan att den ens tvekar i sitt bottenläge. Lite känsla kanske?

Varför din ena maskin jiddrar upp och ner vid kallstart vet jag inte men Bensinmotorer i båtar är jag personligen motståndare till! En diesel hade inte gjort det!

Ju större maskin desto lägre tomgång. Om man nu inte räknar med en VP diesel från 70-talet med ett svänghjul fån helvetet... Min personbil med V8:a och 6,1 liter ligger på exakt 680 rpm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...