Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
te-el

Gardiner till ett

Rekommendera Poster

Hej!

Hur skall man sy gardiner till ett snätt fönster, så att de ser snygga ut (se bild på fönstret)?

Har tänkt göra skilda gardiner för mörkläggning, som jag knäpper fast i fönsterlisterna. Men jag (jag=den bättre halvan) vill också ha gardiner för inredningens och trivsamhetens skull. Men hur i hel.... får man dem snygga och vinda på rätt sätt? Har tänkt lägga två stänger, en stång ovanför och en under fönstret

PS. Det rymdes tydligen bara hälften av texten i rubriken...

Senast ändrad av te-el | 21 juni 2010 | 14:15

post-10010706-1394236407,3242_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar man inte ha gardinstängerna en bit vid sidan om fönstret/ventilen så att man kan dra dem utanför och få in max solljus? Det löser ju ditt problem dessutom... Det är klart - har du knäppgardiner så blir det ju svårt men det är väl trevligt att ha fördragbara som dessutom alltid är på sin plats? Va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att jag har under 5cm vägg ytterom fönsterlisterna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alternativ till att knäppa fast mörkläggningsgardinerna kan du sy fast korta bitar karborre ( ca 2 cm) och sedan sätta motsvarande självhäftande kardborre på fönsterramen. Vi har gjort så och det funkar kanon.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jag sydde i polyester dvs ganska tätt tyg som säljs som duschdraperi mm valde mörk marinblått.

sneda efter rutorna och delade i två på vanliga gradintrådar och visst man kan ju inte dra ifrån dem helt men det ser ändå snyggt och man gör inte extra tillägget vid tillklippet  i tyg som man annars gör med gradiner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du få plats med följande förslag:

montera gardinstängerna vågrätt med minst 25 cm mellanrum för att de sak bli rakt på den vågräta ledden. Gör två gardinbitar som du drar i sär när du inte vill mörklägga. Dessa får du sy sneda ute på respektive kant för att anpassa till fönstrets yttermått.

Jag köte bra och billig gardinstång på Biltema, tror det var 89,90 Kr för 1,50 meter med infästningar. Sedan blev det att köpa gardinhakar och rynkband hos lokala Byggplast-butiken.  Köpte ljusbeige mörkläggningsgardin hos lokala gardinaffären för ca 99 Kr / meter (1,4 m bredd)

LYCKA TILL!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gardinerna för mörkläggning är nästan färdiga, de kommer att knäppas fast med knäppen.

Får inte rum med 25cm mellanrum i framändan av fönstret, har bara 2cm ovanför och ungefär 1-2cm under fönsterlisterna. Så det skulle bli 21-22cm och då tittar bak-kanten av fönstret fram bakom gardinen.

Får sitta ner en kväll och stirra på fönstren och ta ett par öl... Om man skulle hitta på nåt på det sättet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild på fönstret, med några mått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland får man sy gardiner efter fönster. Det blir detsamma för oss. Det tråkiga är att gardinen kommer att bli påsig där den är kortast men det går inte att göra på så många sätt.

Här kan du se hur det ser ut i Linjett 37:an. Längst förut är det 5 cm smalare fönster än längst fram ===> påsigt

post-2001-1394236409,4125_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...