jarb 78 Postad 15 Juli , 2010 Misstänkte just att det var en propeller från Precision Propeller, dvs en Turbo eller Stiletto. Har ingen erfarenhet av just Triad-modellen men alla propellrar jag testat från Precision har gett väldigt lite o ibland t o m negativ slip. Tumregeln brukar va just att en Stiletto/Turbo varvar ungefär som de flesta andra propellrar med 2 tum högre stigning. Propellrarna har mycket cupp och progressiv stigning och Precision är helt enkelt lite snåla när de anger stigningen. Du borde nog satsat på en 10 tummare istället men med tanke på att du tappade 4 knop vid nästan samma varvtal har nog inte Triad en bladdesign som funkar särskilt bra på din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 15 Juli , 2010 Så det du menar är alltså att min Stiletto 12-tummare motsvarar en vanlig 14-tummare? Jag ska prova hissa motorn några hål innan jag tittar på någon annan propeller. Den vilar nämligen på akterspegeln nu, och det mår väl inte stålproppar bra av... Förresten, vad menar du med progressiv stigning? Senast ändrad av Sardaukar | 15 juli 2010 | 18:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Juli , 2010 Nu känner jag som sagt inte till just Triad modellen men andra Stiletto-modeller har just mycket progressiv stigning och med det menas att stigningen ökar ju längre bak på bladet du kommer, bladet är skålformat och du har kanske 10 tums stigning vid bladets framkant medan stigningen precis innan cuppningen kanske är 16 tum. Cuppningen i sej kan ju oxå delvis ses som en kraftig stigningsökning i bladets bakkant. Eller oxå kan man säga att hela bladet är en enda stor cuppning. Fördelen med att bygga bladen såhär är bl a att greppet blir mycket bra. Allt detta gör att det är väldigt svårt att bestämma vad för stigning propellern egentligen har men den stigning som Stiletto uppger är ofta betydligt mindre än hur propellern i verklighten beter sej. Jag har kört en Stiletto 15 tummare med -12% i slip. Det är såklart helt omöjligt o alltså var den verkliga stigningen betydligt högre, snarare 17-18 tum. Har din Triad-propeller klassisk Stilettodesign så kommer greppet förmodligen att räcka för att hissa hela vägen upp, håll koll på kylvattnet bara om du gör det. Vattentrycksmätare är guld om man hissar mycket. Men jag tror inte att ditt varvtal kommer öka särskilt mycket för det, 200 rpm skulle jag tro och med tanke på att du förlorade 4 knop i toppfart så tyder det på att din båt/motor inte gillar den typ av bladdesign som Stiletton har och du borde kanske prova nåt helt annat. I övrigt är Stiletton en mycket bra och prisvärd propeller som jag har mycket goda erfarenheter av men den passar ju inte till alla kombinationer. Ibland behövs nåt helt annat och oftast är det bara att prova sej fram. Lycka till med proppandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 15 Juli , 2010 Tackar ödmjukast för redogörelsen, nu blev jag genast mycket klokare Förresten så ljög jag lite när jag skrev att den tappade 4 knop. Egentligen tappade den bara 2 knop eftersom jag jämförde med olika antal personer ombord. Jag var väl bara frustrerad vid det tillfället Greppet ska jag inte klaga på, det har gått bra att åka vattenskidor, så accelerationen är det inget fel på. Vad menar du med hela vägen upp? De nedersta hålen på motorn? Risken är att jag då inte kan använda den drevmonterade elmotorn, men det kan iofs lösas med en hydraulisk lift. Har precis blivit distributör åt Detwiler, så jag kan ju köpa en hyffsat billigt Senast ändrad av Sardaukar | 16 juli 2010 | 07:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Juli , 2010 ja, precis, motorn i nedersta hålen. Oftast är det fyra hål med 18 mm mellan varje. Hela vägen upp innebär då 54 mm om Av-plattan är jäms med botten. Funkar säkert bra med Stiletton. Distributör för Detweiler? Funtar lite på att sätta en Manual on the water 600M på min båt i vinter, har du nån hemsida man kan kolla priser etc. Annars kan du PMa pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 16 Juli , 2010 Ok, får prova det. Det är så nytt, så jag har inte ens hunnit lägga upp det på hemsidan Driver firman vid sidan om mitt vanliga jobb. Har fortfarande bara elmotorerna listade. Men jag ska ta fram ett pris till dig, återkommer med PM. Annars är hemsidan www.almhults-marinprodukter.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 2 Augusti , 2010 Höjde motorn två hål, och då kom jag upp i 5200 varv och 30 knop med Stilettos 12-tummare Egentligen borde jag höja något hål till, men då måste jag göra nytt hål för motorlåset... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2010 Verkar som du hittat lite fart oxå. Om du känner att du kan hissa mer så finns det ju lås som använder sej av ett ordinarie bulthål, t ex CombiLock eller ABUS 808 Reef. Fast du åker ju på att plugga det gamla låshålet i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 Augusti , 2010 Ja, det känns även på fartvinden Det skulle kunna vara en idé, men det får bli ett vinterprojekt isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser