Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
pyromanzz

ingen båtplats

Rekommendera Poster

om man inte någon plats att förankra sin båt vad gör man då?

för det är så att jag ska bygga en egen husbåt och jag planerar på att den ska ska vara själv försörjande, de kommer ha vinkraftverk och solpanelar samt en 1000liters tank på taket.

så jag undrar om det går att placera sin båt mitt på sjön och använda en liten motorbåt att ta sig till land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa plats först. Att ankra mitt på sjön är synnerligen olämpligt av många skäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men finns det något som säger att man inte får? och vad skulle vara olämplit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog på vad det är för sjö.

Är det en mindre insjö är det nog markägaren du får fråga men om det är en större sjö eller kust där det förekommer trafik är det inte så bra att ankra upp och vara i vägen. Dessutom kan flotten slita sig vid hårt väder.
Min pappa hade en mindre HT-båt i en sjö här i närheten där kommunen ägde marken. Det var bara att sätta upp en egen brygga och förtöja båten, inga problem alls men det varierar ju som sagt.

Däremot tycker jag att ditt projekt verkar intressant, har du någon blogg eller annat som beskriver flotten lite närmre?

Vad är det som gäller rent juridiskt med förtöjning? Ingen ifrågasätter ju att man får ligga i veckor i en naturhamn men i själva verket är det väl bara ett dygn enligt allemansrätten. Hur länge får man lägga sig i en naturhamn och sedan inte bo ombord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det dygn som anges i allemansrätten tror jag kommit till just för att polisen ska kunna komma åt och avhysa löst folk som ankrar upp mer eller mindre flytande hus runt storstadsregionerna. Ploppar upp ett antal såna varje år i Ulvsundasjön och Vinterviken bl a. Problemet i frågeställarens fall är väl snarast att undvika sammanblandning med det lite mer tveksamma klientelet som lever utanför det lagliga samhället s a s. Och då är förstås en laglig bryggplats att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min båt ska just vara i stockholmsregionen och huvud iden med denna båt är att kunna montera upp annonser på sidorna för att denna köra runt i Stockholm och bli betald så jag kan fokusera på studierna utan behöva tänka ekonomin.

och med tanke på att jag ska bo i den så skulle jag kunna flytta någon kilometer från den platsen jag var dagen innan, skulle det funna? för om jag har räknat ut det rätt så skulle jag behöva endast var 10-15dag åka och tanka båten på vatten(och om jag inte hittar någon bara elmotor så skulle det bli bensin också)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...