BlueCharm 6 Postad 21 Juni , 2010 Hej! Första inlägget här. Jag har kört en del båt som ung men inte mycket. Nu har jag dock precis börjat plugga för Förarintyget och hoppas att till nästa år kunna köpa en motorbåt. Den kommer nog mest användas i Mälaren för 1-2 dagarsturer. En daycruiser helt enkelt. Jag har fastnat för två modeller och tänkte höra med er om respektive båts för- och nackdelar osv. Yamarin verkar ju gått väldigt bra i ett par tester jag läst (dock ett par år gamla tror jag) och Askeladden känner man ju till och det torde också vara en bra båt. Modellerna jag tänker främst på är dessa: Yamarin 64 DC ~400k kr. Exempelvis: http://www.blocket.se/vastmanland?q=yamarin&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=32&pe=35&c=1061&ca=9&md=th Askeladden Z7 ~500k kr. Exempelvis: http://www.blocket.se/malmo/Askeladden_Z7___2008_27802631.htm?ca=9&w=3 Vilken hade ni valt, och varför? Tack för all eventuell hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Juni , 2010 Hej Sådant är extremt svårt att säga. Askeladden känns mer lyxiös än Yamarinen men sen är de ju även utombordare på Askeladden och inombordare på den andra. Det kan säkert bli dyrare service på Askeladden. Tyvärr har Askeladden satt en ful svart ram runt rutorna på bilden du länkade vilket ger den en 80-tals känsla. Med Yamarinen så har man inte lyckats få till de rätta linjerna i båten för att ge den en sportigt DC utseende, ser snarare klumpig ut så personligen hade jag nog inte valt någon av dem. tack för den tänker du! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 21 Juni , 2010 Varför lägga så mkt pengar på en första båt? Finns väldigt många bra båtar under 200' men kika på en med nyrenoverad motor( många gånger betalar du för motorns skick, båten är i regel bara att polera upp ) och frächt kapell. Du bör även ta en funderare på om du ska ha innombordare eller utombordare. Innombordare har i billigareförsäkring och då har du hela akterspegeln fri att tex bada ifrån. Med en billigare båt så är chansen större att du får igen pengarna om just den båtmodellen inte var så bra. Många funderingar har man. Kök inte kök, toa inte toa mm Rekomenderar iallafall en båt över 6m för de går bättre i sjön när det är vågigt Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser