Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
simonsson1337

Vilken motorbåt borde jag köpa?

Rekommendera Poster

Har nu bestämt mig för att köpa en ny båt istället för min gamla.

Jag har en 90hk Yamaha -93 som jag inte tänker sälja så jag är bara ute efter en båt. Den ska göra drygt 45 knop med min motor (gärna mer) och man ska kunna sitta några stycken ganska behagligt så man kan åka kortare sträckor, aldrig några jätte långa. Kan inte betala alltför mycket för den, högst 25.000 så därför blir det inga nya båtar.

Någon som har förslag på modell av båt eller kanske vet exakt var jag kan hitta båten?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duktiga krav har du ju iaf...

Skulle kolla på en typ Joker el liknande om jag var dig. Jag åker och 5 st sitter behagligt i min båt, men den gör bara 38 knop. Båten väger 420 kg utan motor, som är en 90 hk Mercury. Har dock hellre acc, då jag kör en del vattenskidor och ring och prioriterar  därför inte toppfart. Du lär dock behöva köpa en ny prop för minst 2500 kr för att komma upp i mer än 45 knop, oavsett vilken båt du nu väljer att köpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farten är viktig eftersom det är oftast bara jag ensam som åker ut för att köra snabbt, eventuellt med ring bakom. Familjen vill ju åka med ibland och därför är det bra om man kan sitta några stycken hyfsat bra iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha det lät lite konstigt måste jag hålla med om. Kollade på den båten och den hade varit perfekt faktiskt. Dock för långt för mig. Vet någon modell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typ en Argo (har jag för mig att de heter) om man kan hitta en, kanske kan vara något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollar runt lite på blocket och hittade en båt som gjorde 41 knop med 70hk och som säkert skulle kunna göa drygt 45 med 90hk.

http://www.blocket.se/alvsborg/Sportbat_Picton_Delta_28010901.htm?ca=16&w=1&last=1

Det är en Picton Delta, någon som har eller har haft en sån båt eller allmänt vet något positivt eller negativt om modellen?

Senast ändrad av simonsson1337 | 21 juni 2010 | 13:17

Senast ändrad av simonsson1337 | 21 juni 2010 | 13:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis hade för ett antal år sedan en Fletcher med en 90 Hk (Evinrude VRO?) på akterspegeln. Den gjorde 45 knop men om vi var 5 i båten var alla piskade att luta sig över rutan fram för att komma över planingströskeln... Tror den var godkänd för max 70Hk.

I farterna 40-48 knop var båten som jag upplevde det farlig. Kanske lite feg trots åldern 20 år? I 30-35 knop gick hon fint i vattnet!

Vad jag vill ha sagt är att bara för att du kan köra i 45 knop med 90 hk betyder inte det att båtfan går bra!

Nåt liknande (dessutom med rasad växel):

http://www.blocket.se/alvsborg/Fletcher_Arrowsport_140_27731916.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...