Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
M_CitCat

Suzuki utombord -80tal = Helt plötsligt död

Rekommendera Poster

Hejsan! Igår var jag ute och åkte med min sportbåt som jag köpt 3 veckor tidigare. Precis som tidigare gånger jag startat den så gick den igång direkt. Jag var ute och åkte i 20 min. Sen tänkte jag att det skulle vara skoj och veta hur fort den gick så jag åkte tillbaka in till land och stängde motorn genom att Chocka den tills den dog som jag gjort innan också. Hämtade den handhållna gps:en och paddlade ut i vattnet igen. Vred på tändnyckeln och absolut inget händer. Tyvärr så kan jag inte mycket om motorer. Jag har provat att koppla förbi denhär givaren som ska känna av om motorn ligger i växel utan resultat. Vad kan det vara som gör att motorn funkar toppenbra först och sedan vid nästa start 10min senare totalvägrar. Det klickar inte ens i startmotorn utan allt är dött. Var börjar man felsöka? ??? Daniel Borg ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle kolla batterikablarna .........sen vill jag passa på att fråga varför du chokar den till döds?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[kur]...sen vill jag passa på att fråga varför du chokar den till döds?[/kur] Svar: För att det inte finns någon dödare monterad idag. Choken är elektrisk och den fungerar, därför så förstår jag inte varför det strejkar. Iom. att det finns ström till choken så borde den iaf. klickat i startmotorn om det berott på dålig kontakt eller svaga batterier. Hörde med en kompis som är bilmekaniker. Han sa att solinoiden i startmotorn kanske har hängt sig. Funderingar kring detta??? Mvh Daniel Borg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja solinoid knas är rätt vanligt, prova knacka lite lätt på den och se om det hjälper...... jag tror mer på attack glapp nånstans för solinoiden brukar strula ett bra tag innan den dör helt. En fråga til......vad händer då du vrider tändnyckeln i läge off?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hade samma problem och hos mig så var det kablarna, så jag tog isär alla kablar runt batteriet, torkade av de och sprejade på ellektronik spray, prova med det..... predon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att titta på kåpan, står det Suzuki så är det kört. Tror inte att jag känner till en båtmotormodell som skurit så mycket som dem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar rubriken så ser du att han skrivit Suzuki, så det borde va det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... ok. nä den har inte skurit. Tror att det handlar om hur man sköter den. Sköter man inte den så kanske den skär lättare än andra motorer som missköts. Iaf. så har jag idag i lugn och ro pulat lite med motorn. Det är reläet till startmotorn som lagt av. Killen jag köpte motorn av sa att det var ett relä till en åkgräsklippare som satt där för det var samma som skulle sitta där orginal fast billigare. Jag är dock tveksam till detta och tänker sätta ett vanligt relä till en bil istället. Eftersom en åkgräsklippare har kanske typ 15A batteri och jag har 50A bilbatteri i båten så e det ju inte så konstigt om reläet bränt. Som svar på vad som händer när man sätter tändnyckeln i läge off kan jag säga att en bild på min båt hade sagt mer än 1000 ord. Fram till tändningslåset ligger en Grön/gul FK kabel som vi elektriker använder i installationer i hus. Förra ägaren har nog kommit över en bit som han tyckte passade bra i båten. Tillbaka från tändningslåset går en svart FK kabel av samma typ. M.a.o. så ger tändningslåset bara en impuls till startmotorn. Men allt detta ska jag fixa över vintern. Båten går bra att dra vattenskidor med men vill man ha en fin båt så behövs några timmar, och det har jag tänkt att lägga. MVH Daniel Borg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Eftersom en åkgräsklippare har kanske typ 15A batteri och jag har 50A bilbatteri i båten så e det ju inte så konstigt om reläet bränt.[/KUR] Ska väl inte spela nån roll såvida de har samma spänning? Hur mycket ampere batteriet är märkt med visar väl bara hur mycket ström det kan leverera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men behöver startmotorn 50A så tar den ju det. Och det gillar knappast en reläkontakt som pallar max 20A. Då antingen svetsar denna fast eller så brinner den av!... För övrigt så har jag varit på Mekonomen, Bilskroten och Yamaha Center. Alla tre var väldigt otrevligt inställda till att hjälpa mig att få tag i ett relä. Killen på Mekonomen som frågade efter bilens reg. nummer gång på gång, trots att jag förklarat att jag inte skulle ha reläet till någon bil, blev helt nolldtälld när han inte kunde använda sin fina dator. På skroten snäste dom av mig och förklarade att några såna relä hade dom minsann inte! På Yamaha Center öppnade jag en kåpa på en yamaha motor och hittade precis vad jag sökte. Frågade sedan vad denna kostade. Då envisades de om att de skulle veta vad min motor hette. Jag förklarade att det var en Suzuki men eftersom jag är elektriker så visste jag vad det var jag ville ha. Men de ville inte sälja reläet till mig för om det inte skulle fungera så kunde de inte ta det i retur. Förklarade att de inte skulle få det i retur men jag fick ändå inte köpa det! Service inriktade??? KNAPPAST!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om startmotorn drar 50A så förstår jag ju. Din berättelse var ganska rolig faktiskt. Att det bara finns sånt folk! :shock: Ärligt talat så fattar jag inte varför de inte vill sälja sina varor. Det är ju bara att sälja produkten utan kvitto isf om kunden går med på det. Skulle nästan tro att de s.k. fackmännen är dem sämsta inom området. Min mamma skulle t.o.m. fatta att det inte är någon skillnad på ett relä och ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har lugnat mig nu iaf. Hittade ett litet garageföretag med helt annat kundbemötande. Han hade ett orginal Suzuki relä för den ringa summan 1400:-. Han kunde även erbjuda ett till en Mercery för 400:- !!! Gissa vilket jag väljer till min motor från -80 tal som sagt! Daniel Borg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...