Martin_76 0 Postad 19 Juni , 2010 Jag har problem med mina solex44:or som sitter på en aq151C. Den gick som en klocka från lyftkran till bryggan efter sjösättning. Veckan efter gick den bara när man pumpade med gasen, då acc.pumparna gav bensin till förgasaren. Efter rengöring och injustering av förgasarna så gick den bättre men den går fortfarande ojämnt på alla varvtal. På tomgång fladdrar den mellan 800-1100 varv. (på högre varvtal fladdrar det inte riktigt lika mycket.) Flamskyddet på den bakre förgasaren är lite oljigt medan den främre är snustorr. När jag sätter en slang till tomgångslufthålet och blåser så kommer det bensin ur spridaren i den bakre men ej i den främre. Där kommer det endast luft i spjällhuset. Om jag däremot blåser i emulsionsmunstycket så kommer det bensin ur spridaren i båda förgasarna. Tändstiften är väldigt ljusa. Motorn vibrerar/skakar väldigt mycket upp till 2000 rpm men på högre varvtal står den stadigt. Jag är för tillfället rådlös och hoppas någon har någon bra teori om vad som kan vara fel!? /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 20 Juni , 2010 Klassiska symptom på skit i tomgångsmunstycket, det lilla munstycket som sitter på sidan en bit ned på förgasaren. Rengör och den skall gå som en klocka igen :-) Har du inte ett bränslefilter installerat måste du installera det genast. Förgasaren är känslig för minsta skräp i soppan. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_76 0 Postad 20 Juni , 2010 Om tomgångsmunstycket vore täppt så borde det väl inte komma luft i spjällhuset när man blåser i tomgångslufthålet? (Munstycket är rengjort förra veckan) Skall det komma bensin ur spridaren när man blåser i det hålet eller skall det inte? M.a.o., vilken förgasare är det som verkar knas? /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_76 0 Postad 21 Juni , 2010 Problemet löst! Jag skruvade bort tomgångsmunstyckena igen och rengjorde. När jag sedan skruvade tillbaka dem så kom det bensin ur spridaren i den främre istället, när jag blåste i tomgångslufthålet. Eftersom det är omöjligt att se ner i den bakre förgasaren (ganska trångt kan man säga) så testade jag att lossa det bakre munstycket lite och döm om min förvåning när det helt plötsligt fungerade. Funderar fortfarande på varför inte det munstycket skall vara draget i botten, när det varit det tidigare. Sliten O-ring kanske? Tack för tipset ovan som fick mig att testa en rengjörning igen. Jag har fått lika många tips som mekaniker jag pratat med och alla var betydligt mer avancerade. (Tur att man är lat) /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser