Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
sture49

Hög kompression alla cylindrar V8

Rekommendera Poster

 

Motorn går ojämnt. Så jag gjorde ett kompressionsprov med en provare fån Biltema.

Jag mätte ett jämt tryck på alla cylindrar mellan 12.8 till 13.8 Bar. I Techinchans hanbok står det att kompressionsförhållandet är 9,1:1 och att kompressionstrycket skall vara 10,35 Bar.

I instruktionerna för Biltemas provare står det att om trycket är högt i alla cylindrar så kan det bero på att alla cylindrar är sotiga.

Jag har tyckt att den drar mycket soppa men jag vet inte hur mycket som är normalt. Båten står på land nu tills problemet är löst.

Vad kan jag göra?

 

 



Senast ändrad av sture49 | 19 juni 2010 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, vad är det för motor?

Vad är det för båt? (för bränsleförbrukningen)

Biltemas mätare, är det higtech?(visar rätt tryck)

Skillnaden var ju inte så stor mellan cyl. Man brukar säga 10% avvikelse mellan högsta å lägsta är inga problem.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Mercruiser som ursprungligen var en 5.0 från 1993 som år 2002 ersattes med en 5.7 L  (350 kubiktum) motor som det är märkt  GM Goodwrench 350 på ventilkåpan i köpehandligarna står det Motor: VPAQ260-02 sjövattenkyld.  Jag fick uppgiften att alla delar runt motorblocket har flyttats över till det då nya motorblocket inklusive förgasare och tändsystem.  Båten är en Bayliner 2452 Classic Express 2100 kg gör 30 knop i toppfart. Jag har haft båten sendan augusti 2006.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag har en 350 (360 hk) i min Bayliner 2556a och har en bränsleförbrukning på

ca 2 l /distansminut vid 22-25 knop.

2556an är nog tyngre änn 2452a så din förbrukning borde ju vara lägre.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag antar att kompressionsmätaren visar rätt, mätaren är helt ny.  Då är kompressionen för hög och det skulle kunna förstöra motorn. Sot skulle kunna vara en förklaring.


I höstas innan upptagning stannade motorn flera gånger och jag lyckades precis komma till hemmahamn för upptagning. Den hackade till emellanåt när jag körde i marfart ca 24 knop. Kanske att den feltände. När jag skulle lägga till i en naturhamn stannade den helt och var omöjlig att få igång igen. Det var inte backslagskontakten för den vet jag att kontrollera om motorn tjuvstannar. Jag fick nöja mig att driva iland med vinden, inte kul. Efter en promenad på ön pep motorn igång igen. Fel bränsleblandning kan ju ha varit förklaring till att det kan ha bildat sot. Den drar ca 2 l eller mer per distansminut.


Det är att jag inte kan lita på den som är problemet och jag vill inte sjösätta före jag har en lösning eller fått reda på vad som skall göras.

Vänliga hälsningar

Sture

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...