dara 0 Postad 19 Juni , 2010 Tänkte montera marinhögtalare i sittbrunnen och använda dem till både steron och VHFen. Någon som kan ge ett bra tips på hur man kan switcha imellan. Någon bra brytare? Vad kan hända om båda är kopplade utan brytare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 19 Juni , 2010 Koppla inte in bägge utan brytare! Nåt dåligt kan hända! En on-off-on brytare med 2-polig anslutning borde vara perfekt. Exempel: http://www.interboat.se/AccesoriesArticle.aspx?ArticleNo=5427 Men det krävs 2 stycken känns det som utan att börja skissa på ett elschema! Alternativt kan några växlande reläer (finns dubbla på Biltema, ett räcker) kopplade till din ordinarie elcentral lösa det men då krävs lite grundläggande elskunskap för att det ska bli rätt. Dessutom ska man hålla det så enkelt som möjligt i en båt. Men visst: detta har ju inget med båtens säkerhet att göra i första taget. Jag som till yrket är eltekniker hade använt reläer istället. Bara för att det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 19 Juni , 2010 tänkte bara använda ena högtalaren till VHFen, så det räcker att kunne justera denna. Räcker det att bryta ena kabeln till högtalaren eller måste man bryta båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 19 Juni , 2010 Då klarar det sig gott med en 2-polig brytare till en högtalare! Jag hade mätt jorden vs högtalarkabelns minusledning och kollat om denna är samma. Troligen... Då räcker en 1-polig on-off-on brytare. Biltema: typ 25:-... Sen är det inte fel att köpa kabelskor med inbyggd krympslang på! Havet är elakt mot elektroniken! Dessutom har du fördelen att kunna ha stereon på ena högtalaren och VHF:en på den andra. Bra tänkt! Ska sätta in 2 marinhögtalare in min egen båt i sittbrunnen under sommaren (Läs: semestern) men då blir det stereo eller VHF ut till bägge via ett dubbelt växlande relä då jag ofta vistas i farlederna för fartyg till och från Östersjön. Vissa gör över 25 knop och brukar annonsera att de är på ingång när de ser en fritidsbåt. Bor på Västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 21 Juni , 2010 Det finns ett franskt företag som säljer en automatiskt switch. www.clubsnautiques.com/thira/commutateurHiFiVHF.htm Följande data fann jag på en internationell sida: Our solution is an automatic switch, made by Thira. Thira seems to be a French company. The device takes on input side : - 12 v - VHF (mono output from external speaker connection on VHF) - HIFI (stereo output for speakers, e.g. rear speakers on car-radio) Output : - speakers (stereo, towards the outside speakers) The device can be controlled with a 3 way switch : - VHF only on outside speakers - HIFI only on outside speakers - AUTOMATIC : hifi on speakers until there is some communication on VHF The device seems to 'detect' output on VHF, and drives a kind of relais to switch the input. Price is about 70 € //Christer Senast ändrad av cctop | 21 juni 2010 | 12:56 Senast ändrad av cctop | 21 juni 2010 | 12:57 Senast ändrad av cctop | 21 juni 2010 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tcrona 0 Postad 23 Juni , 2010 Hej! Använd en 2-polig växlande strömbrytare från ex.vis ELFA, jag har gjort så själv i min båt. Den ena av högtalarna i sittbrunnen kan vara ljud från stereo eller VHF beroende på strömbrytarens läge. Enkel inkoppling och brytare kostar dryga 50-lappen. Måste dock löda på sladdarna, men jag antar att du också kan hitta en typ för kabelskor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser