Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
JohnHa

Hur kontrollera om turbon är OK på KAD 32?

Rekommendera Poster

Motorn går hur fint som helst men det händer inte mycket över 3000 varv, nyss gjorde båten 30 knop, nu 24. Hur kollar man att turbon är ok, kan det vara annat fel måntro? Båten är en Bella Falcon

John 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till motortypen men en laddtrycksmätare borde finnas som du kan kolla om turbon laddar med rätt tryck. Hade själv lågt laddtryck på bilen och då var det en slang som hade spruckit, Går båten bra under acceleration tvivlar jag på turbofel.

Själv låter jag aldrig turbon börja ladda innan motorn är genomvarm och stänger inte av motorn innan turbon har hunnit kallna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort avgaskröken så kan du snurra på turbon för hand om den snurrar lätt så är den ok. Har du kollat laddluftkylaren så den inte är skitig? Det ser du som föregående skrev med tryckmätaren.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo? Du har ju en kompressor! Men felsökning på trycksidan skulle jag börja med om båtfan går normalt annars! Har haft ett liknande fel och det var en otät slang från turbon till insuget på en TMD60.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bra tips med att ta bort kröken för att komma åt samt kolla ladduftkylaren. Har för mig det sitter nån bult i själva huset också men det kanske inte är för inspektion. Det finns ingen tryckmätare för turbon.

mvh John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD:en har väl både turbo och kompressor? Detta gör att du kan ha bra drag från botten men tappar på toppen, om turbon inte laddar som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas någon plugg på innsuget som man kan ta bort o sätta dit en tryckmätare,efter o kanske före laddluftkylaren. Vet inte vilka tryck det ska vara på just kad-32an men det är nog inte så svårt att ta reda på,antingen här eller från någon instruktion. Och visst den har både kompressor o turbo.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så den har har rena luftfilter den kräver det för den tar väldigt mycket luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat trycket nu, den ger 1,5 bar men skall vara 1,75 enl Volvo. Turbon snurrar lätt men det är kanske fel på den ändå. Har kört från dunk, ingen skillnad.

Förbryllande. Vad tror ni?

john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kommer inte att få fullt turbotryck om inte motorn varvar som den ska. Turbon behöver rätt mäng avgaser för att kunna jobba för fullt förutsatt att den ok. Börja med att byta samtliga bränslefilter dvs förfiltret mellan motor/tank och finfiltret på motorn. Byt/inspektera luftfiltret också så vet du att det är ok, borde dock inte vara det om det plötsligt blir en förändring av varvtalet. En turbo blir normalt inte helt plötsligt dålig utan det kommer smygande.

En enkelt tips som kanske kan ge någonting.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte du trycket före eller efter laddluftkylaren ? Om efter så kan det hända att den är skitig o därför får du sänkt tryck.Sen är det som föregående skrev att motorn måste upp i rätt varv för att det ska ladda fullt.VPs mätning är den vid fullt varv eller? Luftläcka efter turbon?



Senast ändrad av repen_1 | 22 augusti 2010 | 12:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt turbo, kollat luftläckage, bytte även matarpumpen. Trycket gick upp från 1,5 till 1,75 bar vilket är enl specen. Motorn går bättre genom varvtalsregistret och turbon kommer nu igång bättre när kompresson lägger av vi ca 2600 varv. Dock är toppvarvet fortfarande bara 3600. Konstigt att det inte ökade mer med ny turbo och högre laddtryck. Nu verkar det som det enda återstående är högtryckspumpen. Kompet är bra och spridarna lika så. Andra idéer?

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har bytt alla filter, kört från dunk, rengjort intercoolern med,

Finns ett uttag för att mäta trycket på toppen brevid uttagen för glödstift som inte finns på denna motor.

 

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är löst. Varven som försvann kom tillbaka mha bunkerdiesel, dvs bränsle av den gamla typenSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...