Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Krulle

Orolig gång (rullar) vid högre farter...

Rekommendera Poster

Min båt är lite små otäck vid högre farter, åker jag snabbare än 40 knop börjar båten typ rulla ja gunga i sidled vilket känns lite små oäckt, vad kan detta bero på?

Även fast båen planar så ligger väldig mycke av båten i vattnet, ju mer jag tilar motorn för att tvinga upp fören desto oroligare blir färden.

Tänkte ev bya proppeller så den går lie fortare, men innan dess skulle jag vilja vea om det finns ngt man kan göra för att förhindra att den beter sig som den gör.

acksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om vi får reda på vilken båtmodell du har. Hur mycket effekt har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju inte tvinga upp fören genom trimmet, om du redan planar. Stänker det från mitten av båten ungefär, har du trimmat ut fullt tillräckligt. Du ska inte trimma ut om den börjar gunga. Då ska du trimma in.

Du tycker den är otäck över 40 knop och ändå funderar du på att byta propeller, så den går ännu fortare???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wilder: Det är en Scavenger, frågat här om nån vet ngt om den båten men inte fått nån responss.
En Engelsk offshore båt typ....

Motorn är en trimmad 225 hk Mercury.

535: Jo den planar men sjuk mycket av båten är i vattnet ändå, ska det verkligen va så,
går ju sjukt tungt även fast motorn lätt klarar av det.

Och det stänker inte från mitten av båten utan mycket längre fram, mer att båten bara lyfter och vattenlinjen blir ett par dm lägre.

Och visst trimmar jag för mycket börjar den gunga upp och ner, inte rulla i sidled.

Och som sagt, den är inte otäck, men känns inte så säkert...
Och med tanke på att båten planar så hemskt fort och lätt så skulle den lätt klara av nån större proppeller då jag antar att båten är byggd för högre farter, vilket även jag gillar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...