holydiver42 0 Postad 19 Juni , 2010 Hej. Har märkt att det finns många 12V experter här så jag har en lite fråga. Jag har ett peltier kylskåp som man kan köra på både 12V och 230V. Kör man på 230V slår termostaten av ibland och kör man på 12V går det kostant. Frågan är: Sparar man amperetimmar (sollcell med batteri) på att köra 230V med en converter så det slår av ibland eller är förlusterna för stora i converten att det är bättre att köra 12V? Och att det då går konstant. MVh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 20 Juni , 2010 Det finns ju fina convertrar (läs dyra) som känner av belastningen och går i ett sorts viloläge så länge det inte är behov för ström och då drar dom rätt lite tomgångsström, T ex tror jag Waeco har sådana och säkert flera andra tillverkare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 21 Juni , 2010 Det brukar vara väldigt mycket spill med en converter, jag tror att du tvärt om skulle bränna mer ström på detta sätt. Att kylens termostat slår av och på vid 230v är nog snarare en effekt av att den ger mer effekt vid 230-läget. En peltierkyl drar väldigt mycket ström i förhållande till kyleffekt. Jag hade en kylbox med peltierplatts tidigare, den drog konstant 6 ampere så att använda den i mer än 3-4 timmar på ett batteri var inte att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 21 Juni , 2010 Håller med. Det är nog en effekt av att den kyler mer på 230v. Du får en högre strömförbrukning via konverter. http://www.jula.se/kyl-varmebox-5-5-l-12-v-129597 Ovan rackare har varit mig trogen i 5 år nu. Liten men drar mellan 3-4A. Har den i både bil och båt vid längre transporter. EDIT: stavning. Senast ändrad av bearcat | 21 juni 2010 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Juni , 2010 Som sagt, kylboxar med Peltier element är mest för korta utflykter. Drar osannolika mängder ström (typ 4-6 A på 12V). Går inte att ha inkopplat mer än när motorn går och kanske någon timme till. Det spelar väl ingen direkt roll om man får lite extra förluster i 230V konverten om man har motorn igång. Då har du bra med ström tillgängligt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
holydiver42 0 Postad 22 Juni , 2010 ok,, då var det som jag misstänkte,, Vad rekomenderas för kylskåp då? Jag har ingen laddning från motor. Har bara solpanel 100W samt 3 batterier på vardera 85Ah. Mvh DAvid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Juni , 2010 Om inte pengar är ett problem så är ett kompressorkylskåp att föredra. Finns för mellan 4000-8000 SEK beroende på modell. Drar 2-3 A när den går men går inte jämt så medelförbrukningen är under 1A. Då borde din solpanel kunna hålla jämna steg med vad kylen behöver. Det finns också en smart funktion på kompressorskåp som kallas ASU. Då är kylskåpet smart nog att mäta batterispänningen: om batteriet ligger över 13 V så innebär det att motorn går och laddar dvs det finns gott om ström. Då går kylen för fullt, kyler ner till låg temp och lagrar kyla för kommande behov ofta i ett speciellt kylmagasin. När batterispänningen går under 13V så innebär det att man kör på batteri. Då går kylskåpet i snålläge, accepterar lite högre temp i kylfacket och sparar ström. Fast har du ingen laddning från motor så är kanske ASU överkurs som mest kostar pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser