Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
kjellek

Ankare sitter fast

Rekommendera Poster

 Ja så har det åter hänt.Var ute o fiskade o bara släpper ankaret en dragg med kätting gled lite och sen när vi skulle åka satt det tvär fast försökte ändra riktning men det var kört,var

tvungen att skära av linan,var ute för exakt samma sak i höstas det är lite trökigt.

Är det någon som har erfarenhet ,är det bättre med ett tallricksankare när man typ fiskar

o flyttar sig efter ett tag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju inget som kan fastna på ett tallriksankare, så ett tungt sådant så slipper du i alla fall fastna. Det är lite intressant att se hur många som tvingas skära av sina ankarlinor när man dyker på vissa ställen. Ledningar brukar vara ett bra ställe att leta ankare på om man behöver ett :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man väljer ankare efter bottentyp...

Enda gången jag fastnat med dragg är på stenig botten.. men med lite lirkande fick jag loss det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en liten lina i underkant på draggen. Det brukar finnas en liten  ögla för ändamålet. Antingen kan du ha en liten boj i änden på den klena linan, som bör vara något längre än det djup du ankrar på, eller så fäster du linan till ankarlinan med klen svag tråd som du klarar att rycka av. När draggen fastnar tar du den klena linan och drar loss draggen baklängens.

 

Har även tagit loss draggar som fastnat på samma sätt genom att slå en pålstek med en klen lina runt ankarlinan och sänka ner den till ankaret. Som tyngd tog jag ett blysänke till en dörj (som naturligtvis alla har ombord i ett antal exemplar Cool). Sen är det baraObestämd att dra loss draggen baklänges.

Det är naturligtvis lättare att skriva än att göra, men inte helt omöjligt.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick också ankarproblem förra sommaren men av en helt annan karraktär.
Min ankartamp lindade sig runt (otroligt nog) en av alla dessa avskurna tampar, efter mycket bök & stök fick jag upp min stora blyplätt men fick jag även upp ett bruce-ankare & 20meter tamp. Saknade dock namn & telefonnummer så ankaret ligger på souvenirhyllan tillsvidare.

Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips jag fick på båtkursen:

Stå i fören och dra upp ankartampen så fort du kan. När båten är precis över ankaret håller du bara i tampen. Båtens vikt (och den fart du dragit upp den i) gör att du förhoppningsvis får loss ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draggar har en tendens att vika ihop sig ibland och då kan de komma ner mellan stenar och fastna.

Det hände mig en gång. Och jag drog till utav h-e. Men då fick jag bara upp pinnen och resten blev kvar på botten.

Draggar är värdelösa som ankare. Passar för att dragga med och inte ankra med.

Dragg hade jag som nybörjare en gång, men blev snabbt övertygad av en seglare att plätt är mycket bättre.

Och det var den och har dugit i många år. Men blev lite sugen på nytt efter att ha läst diverse inlägg på MG så jag köpte mig ett Biltema ankare typ Brucekopia för 99kr i våras.

Det är ännu bättre än plätt för det väger 2 kg istället för 3kg och fastnar bra i botten.

En annan egenhet med Brucekopian är att det har mycket mindre vattenmotstånd är plätten vilket är bra när man ska dra upp den genom vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att onödigtvis gå in på olika ankarens för- och nackdelar kan man väl säga att draggens främsta egenskapen är antingen i stort sett inget grepp alls (mjuk botten) eller ett grepp för gott, när den fastnat och kilat fast sig mellan stenar.

Blyplättens egenskaper är snarast inget grepp alls, i alla fall om man tar med dess vikt i beräkningen. Och det kan precis som alla ankaren fastna för gott om man har otur.

Överhuvudtaget tävlar draggen, tallriksankaret eller brucekopian om ankarnas jumboplats.

Men du verkar ju mest fiska på ditt ankare, så greppet är ju inte så viktigt. 
Då är mitt förslag: Köp en ny dragg eller en Brucekopia. Knopa fast en 6-8 mm lina i ankarets krona. Där finns ett hål för detta.Linan skall vara minst lika lång som maxdjupet du ankrar på. Och fäst ett flöte i ändan på linan.

Fastnar ankaret kan du med hjälp av denna lina dra ankaret baklänges och förhoppningsvis få loss det. Det är mer sannolikt att det fungerar på ett Bruce eller annat plogliknande ankare än en dragg.
Ett tallriksankare har inget fäste för en triplina och därför fungerar inte denna metod.

Vi som svajankrar ofta istället för att ligga vid land och har enbart kätting till våra ankaren använder lina med boj ofta när botten är obekant. Fastnar ankaret för gott är ju annars alternativet att dumpa 60 m kätting och 20-30 kilo ankare för sådär 10-15.000 kronor.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tips...

För att få bra kraft att lossa ett ankare:
Alla fram i fören... Tighta upp ankarlinan hårt och belägg... Alla bak i båten. Då får du ungefär samma lyftkraft som besättningens sammanlagda vikt.

Om du bara använder ankaret för fiske, så kan du göra så här:
Fäst ankarlinan i botten av draggen (Många draggar har ett fästhål i botten). Gör en ögla på linan ca 1,5 dragglängder upp på linan. Fäst toppen av draggen i öglan på ankarlinan med ett buntband. Nu kommer draggen att funka som dragg tills du drar så hårt att buntbandet går av. Då flyttas draget till botten av draggen och du kan förhoppningsvis få loss den. Du får testa hur grovt buntband du behöver. Behöver inte vara grövre än att du kan dra av det med handkraft.

 

/Lod

 

post-4160-1394236407,8598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smart & enkel ide som jag faktiskt måste testa, inte för att jag brukar ha bekymret utan snarare för att det var en rackarns kul ide,  men draggen vet i katten om jag gillar oavsett, det är så rackarns opålitlig, verkas sitta o så plötsligt släpper den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...