rillez 1 Postad 19 Juni , 2010 enkel fråga hur mycket laddargeneratorna när den går på trollingfart eller tomgång.vet att dom laddar inte som när dom är belastade. nån som vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2010 Nu har jag inte en Suzuki DF140 utan en Yamaha F150 men i min servicemanual finns ett diagram över laddningen vid olika varvtal. Generatorn anges till 35A. Vid tomgång 700 rpm laddar den 25A. vid 1000 rpm 28A, vid 1500 rpm 32A. Full laddning 35A uppnås faktiskt inte förrän vid 3500 rpm. Värdelöst vetande för dej kanske vad Yamahan laddar men kanske är det samma proportioner som gäller för din Suzuki då bägge är moderna 4-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 19 Juni , 2010 tack jarb skulle tro att det är liknande.jag ställde frågan för att ungarna laddar sina datorer o radion samt lampor går o jag brukar ställa motorn på tomgång så att dom inte tömmer batteriet.då råcker det med tomgång så laddar det rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Juni , 2010 Om du har en voltmätare i båten eller kanske i ekolodet, kan du kolla om batteriet laddas ur när ni belastar batteriet. Om spänningen är över 12,8 laddas inte batteriet ur. Om jag vore dig skulle jag öka motorvarvet till 12-1300 varv vid laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 19 Juni , 2010 har kollat fast bara med värmare o radio det är 13,7 har voltmätare på ekolodet.ska testa med allt påslaget imorgon så ser jag omgående om det laddar eller laddar ur.tack för tipset ps 40 amp laddar generatorn Senast ändrad av rillez | 19 juni 2010 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser