joje78 0 Postad 18 Juni , 2010 Hej! Har en 70 tals archimedes, tror det är en 360 (alla dekaler e väck). Håller på att dra ström från batteri till motorn och har alltså dragit en kabel från plus till startknappen sen vidare från andra stiftet på startknappen bak till startmotorn. Sen finns det en lite mindre kabel med i leken som uppenbarligen ska gå från plus (som jag kopplat på samma stift på startknappen) till en liten plint på startmotorns utsida. När jag lägger ström på denna slår magneten ifrån så att kuggen på startmotorn kan flyga upp och driva svänghjulet. Är det denna kabel som också ska ladda batteriet eller var genereras strömmen som ska ladda batteriet? Minuspolen på batteriet är förbunden med chassit på motorn som jag är tämligen säker på att det varit tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 19 Juni , 2010 Om du har en gul kopplingsplint så har du troligen inbyggda likriktare i den.. å därifrån ska du ta strömmen för laddning.. dom kablarna ska kopplas ihop me plusen på startmotorn.(på den gula plinten finns de två säkringar som oxå har me laddningen att göra) Har du en svart kopplingsplint, då har du laddningen på dom två nerdersta skruvarna på höger sida på plinten, därifrån ska de gå till plus på startmotorn. För att veta om de laddar kan du starta motor, ta loss batt.kablar å slå ihop dom å se om de gnistrar... gnister e lika me laddning alltså... detta funkar på svenska motorer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joje78 0 Postad 19 Juni , 2010 tycker min kopplingplint ser vit ut eller att den gulnat med åren (se bild)... ser inga säkringar nånstans heller. I framkant på motorn har jag en tvåpolig utgång som levererar nånstans 14V ut (när jag kör multimetern i den), kan jag ladda batteriet från denna? Problemet som jag ser det är ju att jag inte kan ladda batteriet med pluskabeln som sitter på startmotorn då denna bryts när jag släpper startknappen. Jag måste ju ta laddningen nånstans där det levererar ström och leda rakt bak på batteriet eller? Bifogar bild på plinten samt på kontakten i framkant. Tack för svaret förresten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 19 Juni , 2010 Ok.. då får du antingen sätta dit en likriktare å koppla ihop me plinten, eller så använder du strömuttaget i framkant på motorn å sätter dit en likriktarkabel till batteriet. De finns orginalkablar till detta. Vill du får du gärna ringa, e lättare att förklara då 070 3916542 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joje78 0 Postad 20 Juni , 2010 Har försökt ringa dig men kommer inte fram då jag är i danmark. Var kan jag beställa kabeln? Tycker bara det är konstigt att jag ska behöva den om den kunnat ladda tidigare...men kan ju va så att den kanske överladdat tidigare? Var i kontakt med en båtskruvare uppåt eskilstuna (tror jag) som hade för sig att det satt likriktare på den här typen av motorer men han verkade inte helt 100 på det. Drar förbi Mickes motor imorgon i Växjö, tänkte ev stanna där och se om de kan hjälpa... Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 29 Juni , 2010 Ringer hela dagarna här så ibland e de svårt att komma fram.. hört de av andra oxå.. hav tålamod :-) pröva igen du om de e aktuellt.. å prata med Anders för han e himla duktig på att förklara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser