Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
75magnus

Bensinlukt Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Flipper 700 med en Aq145 med insprutning. Bränslepumpen sitter vid tanken och jag har även en returledning. Slangarna går igenom de två utrymmena som finns på höger sida mellan toan och motorn. Problemet är att det har luktar lite bensin i dessa stuvytrymmen. Jag har letat som en tok efter läckage längs slangarna men kan inte hitta något.Det kanske är så lite att det dunstar direkt så jag inte hittar det. Om jag har öppet luckorna en liten stund försvinner lukten direkt även om jag kör motorn. Har även öppnat vid tanken men där luktar det inget.Det luktar inte runt motorn heller.

Är det bara att byta slangarna eller finns det något sätt att hitta var det läcker?

Några ideer?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste o säkraste är att byta slangarna. ingen stor investering. Även ide att borra nåt hål i resp stuv så att luft kan ta sig in o även ut. Ev skarvar säkras med dubbla slangklämmor. Antar att slangarna är orginal o ? ganska gamla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är bytt för ca 4 år sen av den förra ägaren så slangarna är inte äldre än så och det sitter dubbla slangklämmor överallt. Jag har givetvis kontrolldragit allihopa.

Allt ser väldigt bra ut installationsmässigt så det är därför jag tvekar lite på att byta ut dom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgår från att det är slangar som är avsedda för bensin.

Även nya slangar kan felaktiga och de kan finnas något fel på dem.

Finns inget ställe där de kan ligga emot och skavas hål eller dyligt?

Trist och behöva byta slangar och det sedan inte är något fel på.

Ett sätt att kontrollera dem kan vara att plocka loss dem. Trycksätta dem med tryckluft och doppa dem under vatten, precis som man kan göra för att leta hål på cykelslangar.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var slangen..

Slangen går från pumpen in i ett rör och sen vidare. Inne i röret så var det sprickor i slangen så den var förmodligen mycket äldre än jag trodde. Den såg bra ut på de ställen som jag kunde komma åt men skenet bedrog.

Jag har precis bytt den och det känns gött att ha fått ordning på det.

Tack för svaren!

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott att det löste sig för dig.

Trevlig sommar på dig.

::Harry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...