DrChaos 0 Postad 18 Juni , 2010 Håller på att montera ihop en vp aq165a (B30) med 6 bultad vevaxel och har inte lyckats få tag på åtrdragningsmoment. Vore ohyggligt tacksam om någon av er kunde hjälpa mig. Jag behöver veta åtdragningsmomenten till - vevlagren - ramlagren till toppen har jag hört att det ska vara 100Nm. Jan-Olov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 19 Juni , 2010 Hittade informationen på club 164. http://www.164club.org/service/index.html först under grupp 2. Det lär väl inte vara någon skillnad på åtdragningsmomenten mellan bil o båt motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bysse 3 Postad 19 Juni , 2010 Fick du aldrig verkstadshandboken jag mailade dig? Där står det du undrar. /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 19 Juni , 2010 Nej det kom bara fram förstasidan på verkstadshandboken! Länken ovan är också en verkstadshandbok så jag antog att det var samma. Dock blev jag inte klok på instruktionerna. Blir förbryllad över instruktionerna i handboken som jag hittade det står för momenten Ramlager 120-130 Nm Vevlager utf 1 (3/8)” 52-58 Nm Utf 2 (74-) (M10) 70-78Nm Det som förvånar mig är att bultarnas storlek på vevaxeln är M14 eller 9/16” varför jag blir lite osäker. Motorn är dock från -69 varför jag misstänker att det är utf 1 som gäller. Har någon ytterligare info så är jag tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bysse 3 Postad 20 Juni , 2010 Jag har gjort ett nytt försök att få över verkstadshanboken till dig. /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser