Daniel_B 0 Postad 18 Juni , 2010 Ska införskaffa en ny länspump och står i valet av en Rule 500 eller en från Johnson med automatisk nivåvakt. Är det någon större skillnad på kvalité på dessa märken? Har bara hört gott om Rule men ingenting om Johnson.. De ligger ungefär i samma prisklass och den lokala båttillbehörsbutiken har Johnson. Så om jag ska ha en Rule måste jag beställa från nätet.. men det spelar ingen större roll. Det jag vill ha är en med bra kvalité, som man kan lita på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 18 Juni , 2010 Är väl antagligen en smaksak då, för jag har aldrig hört talas om Rule, men har erfarenhet av Johnson, som har fungerat klockrent. Jag köpte en gammal träsnipa med en Johnson 1992, hur gammal den var då vet jag inte. Sålde snipan 1998. Hade inte ett endast bekymmer med den, den gjorde vad den skulle, även vid sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juni , 2010 Nån gång i början av 1990-talet skulle jag köpa en ny länspump i stället för den gamla med utvändig nivåvakt. Killen som har Hunnebo Båtiredning tog fram en Rule 500 med tidstyrd automatik. Det var den enda pumpen som han rekomenderade. Alla andra pumpar fick han reklamationer på, men inte på Rule 500, Jag köpte en pump och har aldrig haft nån annan pump sen dess. Det enda abert med pumpen är om den måste pumpa upp vattnet högt. Då kan den aldrig pumpa ut allt vatten och det vattnet som står i slangen gör att pumpen. Vid ett tilfälle låg jag med min storfidra en vecka utan tillsyn. När jag skulle åka från båten lyfte jag på durken för att stänga kylvattnet till motorn. Då hörde jag att pumpen gick. När jag kom tillbaka efter en vecka och lyfte på durken då gick pumpen även då. Kände på slangen och den var så varm att jag nästan inte kunde ta på den. Hur länge pumpen hade gått innan jag uppmärksammade det vet jag inte. Jag hör så dåligt att jag aldrig hör när pumpen startar. När jag kom hem tog jag pumpen som gått oavbrutet i minst en vecka och monterade i min lilla segeljull, där den suttit tidigare. Det var 2007. Pumpen fungerar fortfarande oklanderligt, fast den var infusen i is hela den gångna vintern (hade kopplat bort strömmen). För mig är valet självklar. Rule 500 om lyfthöjden inte är allt för hög. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 18 Juni , 2010 jag kör fn. med dubbla rule 1200. köpte en ny för jag trodde att ena skulle vara paj efter att den varit helt infrusen hela vintern. men den höll.... har setat där sen 2001 då den var ny... ja, du får helt enkelt dra dina egna slutsattser... rule....rules Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Juni , 2010 Låter som Rule regerar.. Någon annan som har erfarenhet av Johnsons länspumpar..? Har ju ingen stor båt så någon lyfthöjd är det inte frågan om.. 50cm kanske. Problemet med min båt är den låga akterspegeln.. när vinden ligger på så kan vågorna slå över och då rinner det ner i skrovet. Den har sjunkit en gång på grund av detta och en Biltema nivåvakt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Juni , 2010 I ditt fall skulle jag absolut satsat på en 4711-25 Rule 500. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=609&artname= Har du långt till båtillbehörsaffär så är det ju bara att slå en signal till Hjermans i Sundsvall, så har du pumpen på ett par dar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 19 Juni , 2010 Jag skulle lägga båten med fören utåt! Som extra säkerhet kan jag rekomendera Rule. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 Juni , 2010 Det skulle jag ju kunna göra... bra tips! Har skaffat en bryggplats och låg tidigare in mot land. Så då var det lite svårt att lägga sig med aktern mot strandkanten. Fördelen där var att om den tog in vatten så sjönk den inte så långt, nu har jag 2-2,5 meter.. så man blir ju lite orolig innan man vet om man kan lita på att båten håller sig uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Oktober , 2010 Tänkte summera min sommar med den nya Rule 500:an.. Köpte den juni och har fungerat oklanderligt fram till idag.. medan andra pumpar jag har haft, satt igen sig hela tiden och nivåvakter som lagt av. Det första som jag inte varit nöjd med var ljudet när den satte igång var 3:e minut ungefär och provpumpade.. väldigt enerverande när man låg och solade i båten. Men det löste jag med en pumppanel med av/på/automatik. Det andra var att när jag skulle ut med båten idag så var batteriet dött.. Har inte varit ute så mycket i sommar, så motorn har ju inte laddat.. men ska det verkligen ta slut på 3 månader drygt..? Dåligt batteri..? Har fungerat ypperligt i några år nu, men det kanske är på upphällningen. Det står på laddning nu.. så jag hoppas båten håller tätt i natt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser