Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Jocke-SeaRay

Vatten i kölsvinet NEJ TACK :-)

Rekommendera Poster

Är det bara jag som är manisk vad det gäller vatten som ligger i kölsvinet !?!?!?

På alla mina båtar jag ägt så torkade jag upp minsta lilla droppe , köpte till och med en våtdammsugare för ändamålet .  :-)

-Att man orkar ....... :-D

Simma lungt /  J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där!
Tyvärr hade jag ett ständigt regnvattenläckade och ett visst propelleraxeldropp i förra båten, så att torka torrt hade varit ett evighetsjobb. Hur nya båten kommer att bete sig vet jag inte än, men målsättningen är ett torrt svin. Förutsättningarna finns i den här då den är bättre konstruerad på vissa väsentliga punkter ur läckagesynpunkt än min förra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma tendenser. Men jag har också lärt mig att det är en god vana som hjälper en att hitta problem innan de blir för stora. Man ser många båtar med 1-2 cm olja/vatten/glykol/? i kölsvinet. Hur kan man hitta och åtgärda läckage om man har det på det viset? Läcka kommer det att göra nån gång, första problemet är ju att ta reda på var det kommer ifrån och har man rent i kölsvinet är det inte så svårt aatt ta reda på vad det är. Förrexten är det många som lägger ner massor av jobb och pengar på epoxibehandling mm och sedan har vatten och kanske även disel (som är rena döden för plast) på INSIDAN och det är ju ännu värre för skrovet där ofta ingen bra fuktspärr finns. Jag har alltid det som en måttstock när jag köpt båt, tror det säger en del om båtägaren. Nyligen torkat = kan vara skumt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!

Inget vatten kölsvinet, det värsta jag vet. Jag får alltid en skvätt vatten i svinet vid sjösättning, inte mycket men lite. Torkar ur det, sedan är det torrt resten av säsongen. antar att något läcker, och sväller och blir tätt. Möjligtvis akterspegeln? Men har fukt mätt den vid upptagning på hösten utan att det varit några anmärksningsvärda värden.

Förstår inte hur folk låter det stå flera cm vatten i kölsvinet och skvalpa runt. Måste ju även påverka korrisonen på motorn, då det blir en väldigt fuktig miljö i motorutrymmet.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller absolut med, det skall vara torrt, framförallt i motorrummet, vatten är ett tecken på att något är fel, får själv lite lite grann ibland om det är mycket varmt och fuktigt, men detta är kondensvatten från kylens kompressor som leds ner i svinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man undvika att motor och motordelar ska angripas av rost, så är det torrt motorrum som gäller.

När motorn värmer utrymmet så förångas vattnet och miljön i motorrummet kan jämföras med en ångbastu.

Motor, generator, startmotor, kabelanslutningar, och andra viktiga delar börjar rosta på nolltid.

Det ska vara snustorrt i motorrummet, punkt slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blöjor is the shit mot olja och vatten....har alltid en eller 2 liggande under motorn, när säsongen är slut är det bara att byta på henne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan förstå era bekymmer med vatten i kölsvin och att ni vill ha det torrt men jag som har träbåt har alltid lite vatten under durkarna o det har inte varit något problem på över 40 år, men visst man får rostskydda vissa delar i motor utrymmet.Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

torkar torrt jag också ,och rent så man kan säkert äta på golvet under motorn Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...