Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Rikard79

Klantigt visst men nu e det trasigt

Rekommendera Poster

Hej vi har ett 100B drev på båten till en AQ115.

Det va så att jag bytte knutar på den i vintras och sen fyllde vi olja ( Rätt mängd 3.5 L )

Så titta vi på stickan syntes ingen nivå fylde i ca 3 dc till då syntes det lite längst ner på stickan för att inte överfylla det så la vi i båten körde bort till båtplatsen sen låg hon där i 2 veckor sen igår skule vi ner och byta propeller startar båten kör mot upptagningsplatsen då raslar det till i drevet och motorn stannar :(. Tar upp båten vrider på proppen och då läter det som en gamal svarv skrapar i överhuset.

Antar att den inte fått olja upp i överhuset så det skurit i nått lager där.

Konstigt med typ 3,8L i drevet men så e det nu i alla fall

Så nu e min fråga ska man plock isär drevet och se om man kan hitta hur stor skada det är och renovera det eller ska man köpa ett annat drev?.

Det bör ju va ok i underhuset det skrapar bara uppe i överhust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du lite händig och kan få tag i nya delar till drevet så är det nog billigare att renovera.
Behöver ju inte vara mer än ett kugghjul som gått sönder.. sen kostar det ju inget att plocka isär och kolla innan man bestämmer sig för att köpa nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med 100 drev är att det knappt finns nya delar att få tag på länger och de som finns kostar skjortan. Försök jaga rätt på ett begagnat iställe, det blir nog billigare. 100 dreven har fasats ut och det är derför det knappt finns delar längre, men hoppas det löser sig bra för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nog kan jag skruva alltid! Så riva isär det det ska jag göra.

Om det bara är nått lager som har skurit så e det ju inte dyrt att laga.

Lager och lite kraffs finns att beställa nytt.

Ja ja jag får väll riva ner det i morn och ta med det upp till Verkstan och se hur det ser ut.

Köper man ett beggad som ligger på en pall eller står undanställt nånstans sen ett par år så e det ju svart att veta hur det är i skicket oxå.

Men jag ska höra runt lite nere på marinan! Vet att det finns folk som har drev som står, och man litar ju mer på folk i sin egen hemma hamn än nån på blocket som säger joooo det funkar prima ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...