Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
vedboden

BlackMax 150hk piper oregelbundet från reglaget.

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har fått problem med båten.

När vi startar båten så piper det från reglaget, ibland i 1 sek ibland hela tiden och ibland är det väldigt högt och ibland väldigt lågt. Vi vågar inte provköra båten fullt ut men det lilla vi har provat så verkar båten gå hur bra som helst men pipet består.


Att det är så oregelbundet och kommer hur som helst gör mig lite förvirrad, det piper också när motorn är helt nystartad och även när den varit igång i 10 min.

Det ryker en del från motorn så jag antar att den får olja.

Det kommer vatten från skvallerstrålen i normal fart.

Vart ska man börja felsöka?

 

tacksamför svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den som sitter under kåpan är tvärfull, den som sitter inne i båten har jag ej tittat närmare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla glappkontakt i anslutningarna till tempgivare, oljenivågivare m.m. Det låter som ärgade kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite under halvfull va den.

Jag kollade även lite på sladdarna som går in i locket på oljebehållaren som sitter under motorkåpan och dom verkar inte vara dom bästa. Kan man koppla bort den nivåkännaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror det ska gå,men skruva upp givaren o ha tändningen på o rör på flottören o se om givaren funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har vi gjort, vi har ingen mätare för oljenivå i båten. Pipet är likadant även fast vi rör på flottören.

Det piper ca 90% av tiden vi har motorn igång och då väldigt olika, inget konstant ljud längre än nån sekund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har en vattentempgivare också prova o lossa kablarna.sedan har du även en givare till oljepumpen som känner av att oljepumpen roterar ,sedan har du en oljemodul som reglerar dessa signaler kan ju va fel på den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nog en 91, lite osäker där men antagligen en 91a

Ja det är förgasare.

 

sorry att det tog tid att svara, är du fortfarande online och svarar så lovar jag att jag ska svara fortare nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för att du tar dig tid wanmar nu ska jag sova då jag jobbat natt men sen är det bara på det igen.

 

Dom tempgivarna du visade är alltså dom 2 jag ska kolla först tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det spöregnar ute så det har inte blivit så mycket gjort direkt men enligt förra ägaren så ska pipet komma från ena tempgivaren för det har han haft den inlämnad på firma för, men den skulle vara bortkopplad enligt honom.

 

Men jag återkommer när jag tittat närmare på detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Måste börja att ursäkta mig att jag är så dålig med motorer, vanligtsvis är det min bror som mekar men han är i italien och jobbar några veckor just nu.

Jag va ut å skruvade bort tempgivarna och dom såg väl ok ut. Den på vänster sida kunde man ju inte se nåt på överhuvudtaget en sak jag reagerade på dock var att det var väldigt mycket klet i hålet och det var helt genomskinligt, det ska antagligen vara där men det vet inte jag.

På höger sida (fjädern) så var det rost i kabelanslutningen, jag tror fortfarande att det var bra connection där men jag tvättade upp med ww-40 och stålborste.

Jag undrar vad som händer om man kopplar bort båda tempgivarna? I min värld om det nu är nåt som är fel med dom så borde det antagligen bli helt tyst eller pipa hela tiden då ingen av tempgivarna nu har någon ström, är jag rätt ute?

 

väldigt tacksam för hjälpen jag får här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kommer pipa oavbrutet när du kopplar loss signalkablarna till tempgivarna och i så fall kan du testa att ansluta bägge signalkablarna till jord. Om det blir tyst då, så har du hittat felet - dvs en av givarna är trasig. Testa att koppla tillbaka den ena, så vet du vilken som är felaktig.

På vår tidigare båt hade jag detta problem och då var den ena givaren kopplad till tempmätaren och den andra till summern, dvs om det är likadant så kan det bara vara den ena.



Senast ändrad av Patrik_ | 18 juni 2010 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sådär, jag fick lite tid över till att meka idag också.

Jag kopplade bort båda tempgivarna, dvs jag drog ur sladden till dom.

Jag startade på land och hade båten igång i säkert 5 min iaf och inget ljud kom under hela tiden. Jag provade att sätta tillbaks den ena och starta igen, inget ljud nu heller och när jag satt tillbaks den andra och provade så kom inget ljud nu heller.

Dvs jag provade den säkert 15 min totalt sett och inte ett enda ljud nångång.

Det ska ju tilläggas att innan vi la ner båten igår så hade vi haft båten igång på land någon dag innan och då hade det heller inte kommit nåt ljud från summern.

Men igår när vi hade den i vatten så pep den direkt vi startade den fast motorn var helt kall.

 

Jag vet i fulingen vad man kan dra för slutsatser av detta man bör kanske sätta ner båten i vatten och prova under en lite längre tid men vädret har inte tillåt det idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan vi väl hoppas att du har ordnat felet och att det var glapp i anslutningarna :-). Meddela hur det går efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jobbat som en tok hela helgen och det blir fina pengar i slutet av nästa månad, men dessvärre inge båtmek :)

 

Hur som helst så ska vi nu åka iväg å provköra båten med och utan sladdarna till tempgivarna i. Jag återkommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det blev 2 timmars provkörning iaf.

För det första så måste det någonstans sitta en manick som känner av när man är i vatten, när man drar på tändningen i vattnet så piper det till en gång från reglaget och det gör det inte på land, så jag måste hela tiden ha båten i vatten för att veta om nåt är åtgärdat.

Vi körde i ca 15 min utan någon som helst problem, inget pip och båten gick klanderfritt. Sen slog vi av lite på farten och smygkörde i ca 4 min och då börja det små pipa med 10-20 sekunder mellanrum och vi började meka, vi satt jord på den ena tempgivaren och vi kopplade även bort oljenivå kännaren.

Tempgivare nr2 plockade vi bara bort sladden på för vi kunde inte sätt jord på den då sladden går över en skruv tillsammans med massa andra sladdar, vi vet inte vilken vi ska sätta jord på för att kolla den.

Hursom helst så vart ingenting någon skillnad båten startade och pip lite hur som heslt och oregelbundet. Vi beslutade oss för att skita i pipet och köra ändå och båten gick klanderfritt fortfarande och vi körde på ca 10 min sen stannade vi i 4 min bara njöt av solen. När vi sedan startade båten igen så var det inte ett enda ljud på 15 min och vi körde med full gas nästan hela tiden. Då ryckte båten till och började små bråka lite med oss, vi märkte då att det var slut på soppa i reserv tanken så vi kopplade på huvudtanken som är full men med 2 år gammal bensin och båten gick inte alls bra, den gick igång osv men mycket mer va det inte, så vi fyllde på reservdunken med 2 nya extra liter som vi hade med oss för att komma iland, då gick båten bra igen men med pip hit och dit.

 

Sammanfattning:

Båten går för det mesta hur bra som helst men med lite bråk här och där. Jag ska imorgon fylla hela reservdunken på 20 liter med helt ny och fräsch bensin, sen ska vi även fylla på med helt ny olja, även den är 2 år gammal. Motorn ryker för det mesta en hel del och det luktar typ moppe om den, men en gång ca 5min mitt i all provkörning så rykte det inte alls lika mycket som hela tiden annars, kan detta hjälpa oss på traven?

 

Pipet kommer och går hursom helst och vi fattar ingenting av det

 

tacksam för hjälp här, midsommar på fredag och vi vill använda båten :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ytterligare en grej jag undrar.

När man öppnar locket på oljebehållaren under motorkåpan så trycker den ut olja där, ska det vara sånt tryck i tanken eller är nåt vajsing där? Som det är nu så går det inte att öppna för det pumpar ut olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på denna båten.

Idag när vi skulle starta den på land så piper det när vi drar igång tändningen. Sitter man och slår av och slår på tändningen flera gånger så ca 4 av 5 ggr så piper det ca 3 sekunder sen dör det, men var 5e gång så består pipet tills vi stänger av tändningen. Vi kan inte begripa överhuvudtaget vad som är fel.

Några frågor.

1. Ska det vara tryck i oljebehållaren så man inte kan öppna locket för det pumpar ut olja då? Naturligtsvis menar jag när båten är avstängd?

2. Vad varnar båten för när det piper? Är det nåt med oljan eller värmen? Eller kan det vara fler saker?

3. Hur kopplar man bort tempgivarna helt och hållet? Jag vill ha bort dom helt och hållet så jag kan prova att meka utan att bry mig om dom, jag vet ju att båten inte går varm.

4. Hur kopplar man bort separata oljetanken? Jag kan tänka mig att blanda min egen olja och bensin och köra på den. Jag ser ingen som helst fördel att låta motorn blanda in oljan, det verkar som det kan strula som fan.

jag är jättetacksam om ni skulle orka hjälpa mig lite till, jag vill få några bekymmersfria sjötimmar denna sommar.

Mvh: Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fast pip är temp det andra är oljan ,du kan koppla bort de o blanda oljan i bränslet men då måste du plugga tryck sidan på motorblocket där en slang sitter från oljetanken o demont den andra slangen till den lilla oljetanken på motorn och lossa på givarenskablar på den lilla oljetanken på motorn, sedan ang tempgivare på toplock de kan du också dra ur om det är nödvändigt,sedan har du en olje modul som du kan lossa kablarna på sitter på vänster sida bakifrån sätt på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VEDBODEN SOM SKRIVER PÅ MIN BRORS INLOGG.

 

Vi har provkört båten idag och pipet finns och kommer hur som helst, riktigt jävla störande, det är iaf ett pip-pip-pip-pip ljud och inget beeeeeeeeeeeeeeeeep. Så den varnar för nåt med oljan.

Båten går ganska bra, den är lite seg och slö vid gaspådrag men håller man kvar på maxgas så kommer han upp i varv och båten planar efter ett tag och väl på plan så går han riktigt fint hela tiden, står vi på tomgång ett kort tag så känns det som båten surar igen.

Vi antar han får för mycket soppa eller för mycket olja, vad tror ni?

Jag vill koppla bort så mycket som det bara går från motorn, du skrev att man kan koppla bort oljemodulen, är det den som har 7 slddar ut på vänster sida bakifrån sett, 1 går till jord, 1 går till locket på oljebehållaren under motorn och 2 går till oljeblandaren, sen dom övriga 3 går typ in i någon switchbox på andra sidan? varav en av dom går till tändstift nr4. När man kopplar bort den ska man plocka bort samtliga 7 kablar då?

Och sen hade vi tänkt koppla bort oljeblandaren men sitter det inte någon varnare någonstans som vi också måste koppla bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exakt, det var den jag tänkte på.

Kan jag plocka bort alla dom sladdarna som kommer från den oljemodulen, och sen plocka bort oljemodulen från motorn?

Jag tackar ödmjukast för din hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det kan du göra,men den kan ju sitta kvar också o lossa kablarna bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...