Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Crescentcamping

Nybörjare på utombordare; starthjälp

Rekommendera Poster

Hej, har en 25 hk 2-takt Suzuki från 75. Startar (oftast) efter 5-10 ryck, går sedan fint. Nya tändstift. Ny bensin (färdigblandad). Bränslefiltret ok. Möjligen tendens till att inte sluta helt tätt mellan tank/bränsleslang (lägesberoende), tänkte byta detta, men som sagt, när hon väl går igång funkar det. Mina frågor: vad är det som gör att man måste dra många gånger innan hon startar? Kan jag göra nåt för att förbättra? Dom gånger det inte går att starta henne (jag drar och drar tills jag ger upp), var ska jag börja felsöka? Och choken, när ska man egentligen använda den? Ibland känns det som om motorn tänder men dör direkt och då drar jag av choken och så startar hon efter 2-3 drag. En bil kan ju bli sur om man chokar för mycket, kan samma sak hända med båten, och vad gör man i så fall? Tack för hjälp, jag lär mig väldigt mycket av att läsa på forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man kan choka hur mycke man vill, båtmotorer blir tydligen inte sura. Har ej vart ute för att motorn inte startar lätt, så jag vet inte om det stämmer:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert olika varianter som funkar. Min gamla mercury 20 hk var alltid samarbetsvillig med följande procedur:

Några pumptag tills man känner motståndet öka.

Dra ut choken fullt, något höjd gas.

Ett drag för kung och fosterland, motorn säger VRUMP och stannar igen.

In med choken helt, gasen kvar på något höjd.

Ett till drag, i värsta fall två, motorn kommer igång och får gå några sekunder på höjd gas innan det är dags att släppa ner till tomgång och lägga i växeln.

 

Otätt mellan tank och bränsleslang borde inte påverka startproceduren så länge du kan pumpa fram soppa till förgasaren. Om det skulle vara så otätt att du pumpar fram luft så borde den inte gå öht.

Har du kollat tändningen och hur gnistan ser ut? Kolla så att du har rätt elektrodavstånd på tändstiften. Kolla gnistans färg, den ska dra åt blåvitt. Drar den åt gult så har den lågt energiinnehåll och kan ha svårt att tända förbränningen. I såna fall kanske det är nåt med tänspolen eller så, men det finns det andra här som vet mer om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...