Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
gravis

Kölrullar

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis hämtat min nya Silver Moreno. I samband med köpet av båten passade jag även på att köpa en ny Respo 1800 trailer. Nu när jag har fått hem båten och kollat lite närmare på allt så upptäckte jag bland annat att kölrullarna på trailern var sönderskurna där båten lligger. Det känns lite så där då den bara har blivit uppvinschad på trailern en gång och det var vid köpet av båt och trailer.

Nu till min fråga. vad ska man ha för kölrullar till en aluminiumbåt på ca 1300kg med motor som håller för belastningen utan att gå sönder på en gång. länka gärna om ni har några förslag.

//Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En finsk kölrulle som är det bästa du kan komma över och den ska finnas att köpa i sverige med då jag pratade med dem på båtmässan!! Länk

Sitter på Majava båttrailer orginal har för övrigt en Silver Hawk själv och fick samma tendenser på mina kölrullar och håller nu på att svarva egna i nylon som fungerade mycket bra på min förra båt. Du slipper trycka dig blå när du ska ha i båten i sjön och med de hårdare rullarna så får du istället bromsa båten...  

Senast ändrad av Pezz | 17 juni 2010 | 13:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, en lite fundering bara, finns det någon risk för att det blir för stumt för båten med skador som följd om man använder nylon eller poycarbonat istället för gummi.

//Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade varit intressant med de där Finska rullarna, jag har ett h-vete att få av min Ryds Camping då den skär med kölen i rullarna, dessutom lutar det inte mkt där jag sjösätter den.

Om någon hittar dem här i Sverige vore det snällt och delge vart.

Givetvis gör jag detsamma om jag finner dem, här skall googlas...

tack,

/qsec

Senast ändrad av qsecofr | 18 juni 2010 | 08:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanon, jag ringde och hörde med dem,

190mm bred & 20mm hål.

Det var den enda hårdplastrullen de hade.

Nu måste jag bara mäta på min trailer vad jag har för mått idag

/qsec

Senast ändrad av qsecofr | 18 juni 2010 | 13:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jula och Biltema har dessa hårda rullar numera. Dimensioner vet jag dock inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till båtvagnen som vi byggde till min ryds camping satte vi bara kölruller i början när båten skall komma upp ur vattnet. Sedan där båten ligger på vagnen satte vi håtdplast. Båten glider otroligt lätt på plasten. Ett mycket bra val.

opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...