mansmag 0 Postad 17 Juni , 2010 Jag tog min nyinförskaffade båt på en provtur idag efter att ha pysslat med diverse problem. Den gick helt perfekt. Efter 10 minuter började motorn gå ojämnt och hacka. När jag drog ned gasen gick den bättre, men inte bra. När jag då la i friläge rusade motorn så jag fick kasta mig över dödaren för att inte spränga motorn. Jag startade och tomgången var superhög. La i växel ändå och gav gas. Bubbel bubbel host hack. När jag gav full gas hostade den bara och gick riktigt ojämnt. Slog av igen. Tog bort gasvajern för att se om det var den som strulade, men samma resultat. Tomgången är jättehög i friläge och den ökar även. Båten går att köra om man inte ger gas utan bara puttrar fram på tomgången. Jag kan ingenting om motorer och som vanligt ringde jag den förra ägaren och frågade om detta var nåt han stött på tidigare. Han sa förstås nej, men trodde att det var nåt med förgasaren. Att spjället står öppet och inte stänger. Han ringde tillbaka senare och sa att det kanske var choken som hängt sig, men jag har testat att choka och då går den ännu sämre. Kan nån svara på vad jag ska göra, vad ska jag börja med innan jag skickar motorn på verkstan? Kan tillägga att jag fick motorn att gå bra igen, men efter att ha dragit av på gasen och dragit på igen var bekymret tillbaka och nu är det visst rätt permanent. Jag har nu kollat om spjället öppnar och stänger som det ska, men det är svårt att se. Det bästa vore om det finns nån barmhrtig person i Uppsala som är sugen på att slå ihjäl en timme på att hjälpa mig!!! Annars tas rekommendationer på bra och billiga mekverkstäder gladeligen emot! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 18 Juni , 2010 Jag tycker det låter som den drar in tjuvluft någonstans, alternativt så får den alldeles för lite bensin. Båda kan ge rusande varv. Kanske inte hjälper dig men hoppas det går bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 21 Juni , 2010 Var inne på en motorverkstad nu på morgonen. Han frågade om det var gammal bensin in tanket, och självklart var det det, även om jag tankat i ny bensin. Då sa han att det har fastnat avlagringar i nåt munstycke och att det bara är att plocka isär hela förgasaren och rengöra med tryckluft och sen ihop med det och starta! Han tyckte även att jag skulle köpa ny bensintank. Att lämna in den hos dem skulle kosta 700:- och du justerar de allt som går, tändning mm. Det är det ju absolut värt, men jag får vänta två veckor vilket inte är lika skoj, men å andra sidan så lär väl motorn funka bra under en längre tid än om jag mekar själv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser