Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Toss

Hjälp! Behöver råd! Autolube.

Rekommendera Poster

Yamaha 70 hk autolube.

Motorn går illa, enbart på låga varv. Inget summerljud, oljetanken är fylld.

När jag plockar bort jordkabeln till nivågivaren/flottören i oljetanken så går motorn som en klocka.

Någon som vet vad det kan bero på??

Vet inte om jag ska våga köra utan givaren inkopplad, då jag inte vet om det är givaren som är felet eller om felet är i motorn.

Mycket tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den tanken också, men samtidigt kan det ju vara så att givaren faktiskt fungerar och stryper motorn av någon verklig anledning. Givaren visar trots allt att det finns olja tanken.

Funderar på att koppla ur autolubesystemet och blanda direkt i bensinen, för att vara på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

givaren ha inget med blandningen av olja att göra ,ska bara tala om när det är dags att fylla på olja o strypa motoreffekten när det är riktigt lite olja i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina snabba svar!

Med andra ord borde jag lugnt kunna köra vidare, strunta i givaren och ha manuellt koll på oljetanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss oljefilter och rengör det !!!

Kan vara så att givaren varnar för dåligt oljeflöde. Autolubes givare sitter efter oljefiltret och mäter oljenivån där, så om filtret är skitigt så blir det för låg oljenivån efter filtret, ävn om oljetaken är full f ö.

Så var det på min 30 hk Yamaha och där fick jag göra rent filtret. Det stod klart och tydligt i instruktionsboken (den engelska versionen i alla fall, översättningar till svenska brukar jag förpassa till papperskorgen pga oftast missvisande och bristfälliga översättningar)

Om du av någon anledning vill kör med givaren borttagen då tycker jag du skall blanda in oljan i bensindunken.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 17 juni 2010 | 11:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ev ett filter men det har inget med oljeflödet att göra,det är endast till oljegivaren som ska flyta upp o ner innanför filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Oljefiltret är väl det som sitter runt själva flottören/givaren - som är nedstucken i oljedunken? Ser ut som en cylinderformad sil?

Med hänvisning till era svar ovan - är det mao olika system på 30hk och 70hk motorerna?



Senast ändrad av Toss | 17 juni 2010 | 11:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte ge mig i någon debatt här, jag hade ett problem väldigt likt TSens och jag beskrev hur jag löste det, i förhoppning att det är samma princip på 70 hk, vilket jag vet ej.

Visst blev ordet  flödesvarnare olyckligt, givaren (30 hk 1991:a) varnar för låg oljenivå efter filtret. Det ser man inte utifrån då oljan i tanken skymmer struten.

Att rengöra oljefilter tar inte lång tid (ca 1 timme) och kostar nästan noll (om man som jag int tappar bultar i sjön) så det är klart värt besvär jämfört med andra tänkbara åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på sprängskisserna och jämfört 30hk och 70hk. Ser ganska likt ut...?(jag är amatör).

Det filtret som du beskriver Jan af Lisö, sitter det efter oljetanken?
Det filtret som flottören är istucken i (nr 35 på skissen) gjorde jag rent igår. Dock kan det nog göras rent lite nogrannare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att när jag hade isär motorn igår så såg jag att injection control link rod (en metallänk mellan oljepump och förgasare)hade lossat från sitt främre fäste. Satte tillbaka den som den skulle, men motorn gick inte bättre för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de var inte bra ,då ska du ha tur att den inte har skurit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, skulle du vilja utveckla det lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det fungerar ju så att länken är kopplad till gasspjällen via oljepumpen ju mera gas du ger ju mera olja ska oljepumpen ge men i ditt fall så har ju länken lossnat då står ju oljepumpens länk still o då kan du ju räkna ut själv hur det blir.men det kan ju ha gått bra en dåom du har tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag nog haft tur, för motorn går som sagt, men bara när jag kopplat bort jordkabeln till oljenivågivaren.

Tror du det är någon risk att den ställt om sig i sin justering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

justeringen sitter på pumpen låst med en mutter ,den hade väl lossnat vid förgasaren där är det bara en plastlåsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, helt riktigt. Som sagt, lite tur då med andra ord.

Om jag ska sumera lite av den här tråden så ska jag kolla över givaren lite.
I annat fall får jag helt enkelt kapitulera och lämna in motorn....
Surt, eftersom jag just köpt båten, har i stort sett bara provkört.

Alternativet är ju naturligtvis att stänga av autoluben och blanda själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är sällan oljepumpen krånglar en beprövad konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. Ska se om jag kan få tag i en annan givare och testa.

När jag tar ur givaren ur oljetanken och manuellt flyttar flottören så svara det dåligt på displayen. Får den ibland att indikera gult, men aldrig grönt (full tank) . Antar att det tyder på problem med givaren. Men när den indikerar gult så borde ju motorn gå....vilket den inte gör.

Förresten, tack för dina snabba svar, guld värt att få hjälp så här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall hjälpte det att rengöra filter, ditt problem verkar mer allvarligt och då kan jag tyvärr inte hjälpa till något mer. Hoppas bara du hittar en lösning till ett rimligt pris, Yamaha är duktiga på att ta betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack i alla fall!

Har jag tur så är inte problemet så allvarligt, kan vara så enkelt att givaren är trasig eftersom den går bra utan givaren inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ën fråga till!

Låt säga att jag startar motorn och låter den gå på lite oljeblandad besin från en separat liten dunk. När motorn går så tar jag bort oljeslangarna till förgasarna en och en. Om det då kommer olja ur alla tre slangarna så är det väl safe att köra?

Tacksam för svar!



Senast ändrad av Toss | 18 juni 2010 | 19:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kommer olja ur slangarna annars skulle den ha skurit för länge sedan,finns inget larm för oljeflödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...